Samen sterk: Anneke over het TWO-model als basis voor cohesie

“Het TWO-model stimuleert intern en extern gerichte samenwerking” 

Van businesstransformatie tot datagedrevenheid, en van softwareontwikkeling tot integratie. Zet ruim 25 bedrijven met een uniek specialisme bij elkaar en je hebt het Conclusion-ecosysteem. Vanuit samenwerking en verbinding werken ruim 3000 medewerkers dagelijks voor meer dan 500 klanten. Meerdere experts zetten gezamenlijk hun tanden in complexe vraagstukken, om zo tot een objectief advies en werkende oplossingen te komen. Geen uitdaging is ons te gek. De kracht van ons ecosysteem is de som der delen, maar hoe vind je elkaar in zo’n uitgestrekt bedrijvenlandschap? Verschillende collega’s vertellen hoe samenwerking binnen het ecosysteem eruitziet in hun dagelijkse werkzaamheden. Anneke Zijlstra houdt zich bezig met digitale strategie bij Conclusion Consulting en is één van de grondleggers van het TWO-model. Zij vertelt hoe dit model zorgt voor cohesie binnen het ecosysteem én succesvol digitaal transformeren bij klanten. 

18 juni 2024   |   Blog   |   Door: Conclusion

Deel

Anneke Zijlstra

Digitaal transformeren; waar begin je? 

Al meer dan 25 jaar helpt Anneke klanten bij het neerzetten en realiseren van een toekomstbestendige en duurzame digitale strategie. “Een digitale transformatie is voor veel bedrijven een complexe opgave”, legt Anneke uit. “De veranderingen gaan snel, de impact is hoog, en tijdens hun digitale reis komen organisaties daardoor allerlei zaken tegen waar ze in eerste instantie geen rekening mee hebben gehouden. Het is belangrijk om hier iets mee te doen, want al die aspecten hebben invloed op elkaar. Vaak mist bij organisaties het duidelijke overzicht van het digitale landschap en de afhankelijkheden hierbinnen. Dat is precies de reden waarom we bij Conclusion het TWO-model hebben ontwikkeld. Vanuit de drie pijlers technologie, werkwijze en organisatie (TWO) kijken wij naar een organisatie: hoe sluiten de pijlers op elkaar aan en hoe versterken ze elkaar? Zo helpt het TWO-model verbanden te ontdekken in het vaak complexe IT-landschap van organisaties. Het leidt tot een duidelijk beginpunt, van waaruit we met zijn allen een stip op de horizon kunnen bepalen. Daarna kunnen we een passende route naar deze eindbestemming uitzetten. Met als doel om de koers te bepalen voor een weerbare, wendbare en onderscheidende organisatie.”  

Spiegel van het Conclusion-ecosysteem 

“Het succes van TWO is dat het model ontwikkeld is als een spiegel van het Conclusion-ecosysteem”, legt Anneke uit. “Diversiteit is onze kracht. Hierdoor krijg je een breed scala aan ideeën, vanuit verschillende perspectieven. Het verenigen van de sterke punten en de expertises van verschillende bedrijven, leidt altijd tot betere resultaten. Daarnaast zorgt die diversiteit ervoor dat we als ecosysteem veerkrachtig en flexibel zijn. Een oplossing voor een klant moet dat ook zijn. Met het TWO-model wordt dat gerealiseerd.” 

TWO staat voor samen: Conclusion integreert de verschillende expertises uit het ecosysteem die nodig zijn voor een digitale transformatie. Een individu of team heeft nooit alleen alle kennis in huis. Zoals elk bedrijf vanuit zijn expertise een plek heeft binnen het ecosysteem, heeft ook elk bedrijf een plek in het TWO-model. “Dit helpt ons om gericht samen te werken en klanten te helpen om grip te krijgen op de weerbaarheid, wendbaarheid en het onderscheidende vermogen van hun organisatie”, aldus Anneke. 

Anneke Zijlstra werkzaam bij Conclusion Consulting

Overzicht in het grote geheel 

Hoe profiteren klanten van het TWO-model? Over die vraag hoeft Anneke niet lang na te denken: “Het zorgt ervoor dat we overzicht creëren in het grote geheel. In co-creatie met onze klanten kijken we hoe we het TWO-model kunnen toepassen om te komen tot een duurzame en gedragen digitale strategie. We vragen goed door naar de onderliggende reden of motivatie achter de vraag die de organisatie stelt, zodat we het uiteindelijke doel helder hebben. Samen met de klanten vertalen wij de strategische visie naar een digitale visie. Wij helpen bij het zetten van een stip op de horizon en bij het bepalen van de koers. We willen dat de strategie gaat leven in de organisatie van de klant. Dit laat zien dat het model verbinding maakt tussen IT en business. Als je aan de slag gaat met technologische oplossingen, krijg je ook te maken met mensen en processen. En doordat we binnen het Conclusion-ecosysteem dit model als uitgangspunt hanteren, spreken we dezelfde taal richting onze klanten. Een uniforme werkwijze is cruciaal om de klant goed te kunnen bedienen. Onder water werken we vanuit verschillende bedrijven, maar aan de oppervlakte zijn we één.” 

Een internationaal opererende klant in de agrarische markt, omschreef de kracht van het TWO-model als volgt: “Conclusion kon ons vanuit het ecosysteem bedienen op het gebied van business en IT. Doordat verschillende bedrijven autoriteit zijn in hun vakgebied, hebben ze alle expertises in huis om richting te geven aan onze digitale strategie. Vanuit dat vertrouwen kregen wij weer grip op onze business.” “Beter kan ik het eigenlijk niet samenvatten”, reageert Anneke. “Het gaat echt om het leiderschap in de digitale transformatie. In co-creatie met de klant geven wij richting aan de concretisering hiervan.” 

Extern en intern gericht samenwerken 

Ook binnen het ecosysteem brengt het TWO-model mooie dingen. Zo is het model regelmatig de basis voor het ontstaan van nieuwe modellen. “Binnen het ecosysteem hebben we een aantal medewerkers die groot fan zijn van het TWO-model”, vertelt Anneke. “Zij hebben het TWO-model uitgebreid met een sustainable-IT variant, waarmee we concreet aan de slag kunnen met vraagstukken rondom dit thema. Zo zie je dat het TWO-model een levend model is, dat ons als ecosysteem helpt om wendbaar, weerbaar en onderscheidend te zijn. In een split second zijn we in staat om in actie te komen, ongeacht het thema. Zo stimuleert het model niet alleen extern gericht de cohesie tussen bedrijven, maar ook intern gericht. Doordat alle bedrijven een plek hebben in het TWO-model, is het een handige manier voor collega’s om zichzelf wegwijs te maken binnen het ecosysteem.” 

Het TWO-Model brengt jouw business in een digitale versnelling

Het TWO-model: veranderen in samenhang

Ontwikkel een complete kijk op de gewenste digitale transformatie. Met het TWO-model biedt Conclusion leiders een strategische routekaart voor verandering.

Ook interessant!

Blog
Paul de Metter

Samen sterk: hoe Paul zich inzet voor een uniforme klantervaring