Peilstok in de retailmarkt

Kunnen retailers mee met de marktontwikkelingen of laat IT ze in de steek?

Kunnen retailers mee met de marktontwikkelingen of laat IT ze in de steek?

Onderzoek over inflatie, samenwerkingsverbanden en duurzaamheid.

Een succesvolle retailorganisatie gaat op een slimme en strategische manier mee met de  veranderingen en uitdagingen van de sector. Denk aan de hoge inflatie van de afgelopen jaren en de groeiende kracht van online verkoopplatformen. Om flexibel en wendbaar te zijn als retailer, moet in ieder geval eerst de basis op orde zijn. Je hebt overzicht, inzicht en rust nodig. Oftewel, goed ingerichte IT-systemen die administratie voor je uit handen nemen en in een oogwenk laten zien wat je wilt en moet weten. Vervolgens is het tijd voor forecasting, efficiëntieslagen én bovenal: innovatie.

Kunnen retailers mee met de marktontwikkelingen of laat IT ze in de steek?
Hoe staat het ervoor met IT-systemen van retailorganisaties? Kunnen zij meebewegen met marktontwikkelingen? Hebben zij de kracht in huis voor snelle tweaks in hun IT-omgeving? Om dat te onderzoeken, ondervroeg onderzoeksbureau MarktEffect in opdracht van Conclusion MBS (mede)beslissers in de retail over drie belangrijke thema’s in de markt: inflatie, samenwerkingsverbanden en duurzaamheid. Benieuwd? Lees snel verder!

Blog: Samenwerking in de retailketen

Samenwerkingsverbanden

Er ontstaan steeds meer samenwerkingen in retailland. Of het nu gaat om shop-in-shops, gezamenlijk voorraadbeheer of verkoop op platformen zoals Amazon. De handen ineen slaan met retailpartners in de keten loont. Zien retailers dit zelf ook zo? En in hoeverre laten systemen dit toe? ...58% van de (mede)beslissers in retailorganisaties ziet platformen als Bol.com en Amazon als gevaar voor de sector; ...38% ziet samenwerkingen in de retailsector als vereiste voor bestaansrecht van de organisatie; ...bij 51% van de retailers zorgt dit soort samenwerkingen voor veel rompslomp in de back-end-registratie.
Met de juiste IT-systemen naar duurzame retail

Duurzaamheid

Als retailer kun je duurzaamheid niet links laten liggen. Maar echte duurzaamheidsstappen zetten, vereist dat je weet waar je staat ten opzichte van je strategie én met betrekking tot wetgeving. Om vervolgens vooruit te kunnen kijken. Van de (mede)beslissers in retailorganisaties ...vindt 50% wettelijke verplichtingen rondom duurzaamheid onnodig; ...ziet 77% een belangrijke rol weggelegd voor de retailsector in het realiseren van een betere wereld; ...vindt slechts 51% de huidige IT-systemen in de organisatie toereikend om duurzame initiatieven vast te leggen.
24% is bang dat zijn organisatie niet bestand is tegen de hoge inflatie

Inflatie

Torenhoge inflatie is dé uitdaging van het moment. Het is cruciaal om hierop snel in te kunnen spelen met je voorraadbeheer, inkoop en prijsberekeningen. Hebben retailorganisaties de kracht in huis om dat te doen? Uit onderzoek blijkt onder andere ...dat 24% van de retailers niet bestand is tegen de hoge inflatie; ...dat 49% bang is klanten kwijt te raken aan de concurrentie vanwege de hoge inflatie; ...dat 47% van de retailorganisaties belemmerd wordt door hun IT op dit gebied.

Conclusion MBS staat voor je klaar

Onze consultants zorgen ervoor dat jij overzicht, inzicht en rust verkrijgt, door samen met jou succesvol te transformeren naar Microsoft Dynamics 365. Microsoft Dynamics 365 Business Central is dé basis voor overzicht en realtime inzicht. Combineer dat met LS Retail om grip te krijgen op de complexiteit van je business. De twee oplossingen sluiten naadloos op elkaar aan, waardoor je al je bedrijfsvoering centraal kan beheren zonder integratieproblemen.

Met deze combinatie van oplossingen beschik je over:

  • Een robuuste ERP die wordt gehost in de uiterst betrouwbare en veilige Microsoft-cloud;
  • Het fundament voor data-driven beslissingen, optimalisaties van samenwerkingen en het verhogen van de productiviteit;
  • Alle handvatten voor een soepel lopende retailbusiness;
  • Geavanceerde retailfunctionaliteit (zoals POS, loyaliteit, e-commerce en meer).

In gesprek?

Het is van belang dat je als organisatie wendbaar bent, zodat je kunt inspelen op grote, impactvolle marktveranderingen zoals inflatie. Hier is IT nog te vaak de bottleneck in, terwijl je met een goed ingericht systeem veel flexibiliteit kan inregelen en snel kan schakelen. Denk aan slim voorraadbeheer, inkopen op het juiste moment en het maken van prijsberekeningen. Neem contact met ons op, we gaan graag in gesprek.

MBS-Wilbert-Dirven

Wilbert Dirven

Conclusion MBS
Sales Manager
Jan-Douwe Jilderda, Directeur Conclusion MBS

Jan-Douwe Jilderda

Conclusion MBS
Directeur
Rene Altena, CTO Conclusion MBS

René Altena

Conclusion MBS
Directeur strategie & innovatie

Meer lezen

Nieuws
Blog: Samenwerking in de retailketen

Samenwerken in de retail: laat IT geen belemmering zijn

Over het onderzoek
Dit onderzoek is in opdracht van Conclusion MBS uitgevoerd door MarktEffect onder ruim 250 (mede)beslissers op het gebied van marketing, ICT, inkoop en/of logistiek binnen retailorganisaties.