Samenwerken in de retail: laat IT geen belemmering zijn
HEMA-artikelen in de schappen bij de Jumbo, shop-in-shops bij de Bijenkorf of meubelwinkel Loods 5. Het zijn allemaal voorbeelden van samenwerkingen tussen retailers. En die samenwerkingen worden niet voor niets opgezocht. Samenwerken met andere retailers geeft je de mogelijkheid producten op meerdere plekken onder de aandacht van de consument te brengen, jouw productaanbod te versterken met het aanbod van een andere retailer en/of gebruik te maken van de opslag-, inkoop- en/of voorraadfaciliteiten van een ander bedrijf. Niet gek dat uit onderzoek blijkt dat zeven op de tien retailers het waardevol vinden om de handen ineen te slaan met andere retailers. Toch zijn nog lang niet alle retailers in staat om dit soort samenwerkingen (optimaal) te benutten. Hoe dat zit en hoe je samenwerkingen met andere retailers soepel laat verlopen, lees je in deze blog.
12 juni 2023 | Nieuws | Door: Conclusion MBS
Deel
Wees vooral niet te bang om samenwerkingen met andere retailers aan te gaan. Natuurlijk is het van belang om goede commerciële afspraken te maken over zaken als kosten, opbrengst en marges. Hoe ga je daarmee om? Wie is verantwoordelijk waarvoor? Maar nog belangrijker zijn je IT-systemen en de mogelijkheden die ze bieden voor data-integratie. Dit klinkt misschien ingewikkeld, maar dat hoeft het niet te zijn. De juiste IT-systemen hebben van nature mogelijkheden om de koppeling te maken met andere systemen en dan is de nodige administratie in een handomdraai geregeld.
Gulli Gudmundsson
Solution Architect, Conclusion MBS