Microsoft Dynamics 365 Customer Insights

Met de Customer Insights-apps binnen het Dynamics 365-platform automatiseer, analyseer en optimaliseer je alles rondom marketing.

Microsoft Dynamics Customer Insights & Marketing

Dynamics 365 Customer Insights in een notendop 

Met de twee apps van Dynamics 365 Customer Insights kun je al je marketingactiviteiten opzetten, beheren en automatiseren én een diepgaand begrip van klanten vergaren. De app Dynamics 365 Customer Insights – Journeys, die voorheen Marketing heette, laat jou marketingactiviteiten automatiseren, klantreizen creëren, evenementen beheren én e-mailcampagnes ontwerpen en uitvoeren. Dynamics 365 Customer Insights – Data, hiervoor simpelweg Customer Insights geheten, is een customer data platform (CDP) waarmee je een 360º-blik op je klanten krijgt door data uit verschillende bronnen te verzamelen en analyseren.

Wat kun je met de app Customer Insights - Journeys

Beide apps zijn onderdeel van het ERP- en CRM-platform Microsoft Dynamics 365. We focussen op deze pagina op de app Dynamics 365 Customer Insights – Journeys, die onder meer de volgende oplossingen biedt:

Data en inzichten

Customer Insights – Data is vooral bedoeld om diverse databronnen samen te brengen en daaruit een holistisch beeld te distilleren. Customer Insights – Journeys kan ook veel op datavlak, maar het biedt vooral inzichten die voortkomen uit je marketingactiviteiten. Denk aan je campagnes, de customer engagement en de klantreizen. Doordat je de marketingprestaties meet en relevante inzichten verkrijgt, kun je (toekomstige) marketinginitiatieven optimaliseren.

Personalisatie

Personalisatie is tegenwoordig de sleutel tot marketingsucces – en één van de centrale concepten binnen Dynamics 365 Customer Insights – Journeys. Op basis van data ontwerp je op en top gepersonaliseerde (multi-channel) klantreizen. Daarbij kun je eventtriggers selecteren of zelf maken. Op maat gemaakte berichten, afbeeldingen en aanbiedingen creëren wordt makkelijker dankzij generative AI.

Integratie met Data en andere apps

Dynamics 365 Customer Insights – Journeys integreert naadloos met andere Dynamics-applicaties zoals Customer Insights – Data, Sales, Customer Service en Customer Voice. Daardoor laat je informatie vloeiend stromen tussen marketing en sales, waardoor een uniform klantbeeld ontstaat en je leads zo goed mogelijk kunt opvolgen. De app kan als standalone marketingoplossing fungeren, maar ook als onderdeel van een volwaardig CRM-platform in combinatie met andere Dynamics-apps.

Flexibiliteit

Integreer je Customer Insights – Journeys met het Power Platform? Door de app aan te passen en nieuwe workflows te bouwen, stem je de marketingsoftware af op je bedrijfsprocessen en verbeter je de effectiviteit van je marketingactiviteiten. Je kunt bijvoorbeeld klantreizen maken die niet alleen zijn geautomatiseerd, maar die ook zijn gepersonaliseerd op basis van klantgedrag, interacties en voorkeuren.

Microsoft Dynamics 365 Custormer Insights features

De voordelen van Dynamics 365 Customer Insights - Journeys

Dit zijn de belangrijkste voordelen van Dynamics 365 Customer Insights – Journeys:

  1. Optimale customer journeys ontwerpen zonder te coderen
  2. Creëer een holistische ervaring op alle kanalen dankzij een 360°-beeld van je klant of lead
  3. Optimaliseer en automatiseer al je marketingprocessen
  4. Tevredenere klanten, meer engagement, hogere conversie en efficiënter werken
  5. Integraties met andere (Microsoft-)software leveren maatwerk en één bron van waarheid op
  6. Blijf compliant met wet- en regelgeving zoals de AVG en richtlijnen voor toegankelijkheid.

    Een toekomstbestendige oplossing

    Met Customer Insights – Journeys haal je een toekomstbestendige oplossing in huis voor effectieve, geïntegreerde en adaptieve marketing. Nieuwe gebruikers toevoegen, marketingcampagnes opschalen, grotere volumes klantgegevens verwerken… Dynamics 365 levert de ultieme schaalbaarheid, waardoor de software altijd meegroeit met je organisatie. Dankzij integraties met bijvoorbeeld andere Dynamics-componenten, Power Platform, Microsoft Teams of Power BI zorg je er bovendien voor dat je marketingplatform altijd aansluit bij je actuele behoeften.

    Microsoft Dynamics 365 Customer Insights: FAQ

    Wat is het verschil tussen de apps Customer Insights – Journeys en Customer Insights - Data?

    De overeenkomst: beide apps zijn onderdeel van het bredere Microsoft Dynamics 365-platform. De Customer Insights – Journeys-app is echter een speciale oplossing voor marketingbeheer en -automatisering, waarmee je als bedrijf onder meer gepersonaliseerde klantreizen creëert en campagnes ontwerpt en implementeert. Dynamics 365 Customer Insights – Data is daarentegen een customer data platform (CDP) dat data uit verschillende bronnen verzamelt, samenvoegt en analyseert. Met als resultaat dat je beschikt over diepgaande klantinzichten en voorspellende analytics. Conclusie? Bij Customer Insights – Journeys ligt de nadruk op het beheren en automatiseren van marketingactiviteiten, terwijl Customer Insights – Data meer is gericht op integratie en analyse van klantgegevens en het genereren van bruikbare inzichten.

    Is Dynamics 365 Customer Insights – Journeys hetzelfde als een CRM?

    Niet precies. Een CRM-systeem is software die bedrijven in staat stelt om klantinformatie te beheren en klantrelaties te verbeteren aan de hand van een brede waaier aan functionaliteiten, zoals klantgegevens- en salesbeheer, marketingautomatisering en klantenservice. Veel CRM-platforms zijn modulair opgebouwd: je neemt alleen de componenten af die je nodig hebt. Hetzelfde geldt voor Dynamics 365. Met Customer Insights – Journeys beheer en automatiseer je je marketingactiviteiten. In combinatie met andere Dynamics-apps zoals Customer Insights – Data, Sales en Customer Service kun je het uitbouwen tot een volwaardig CRM-systeem. Voor de volledigheid: naast een CRM-systeem kun je Dynamics 365 ook zo samenstellen dat het een volwaardig ERP-systeem wordt, denk aan apps als Finance en Supply Chain Management.

    Meer lezen?

    Blog
    Conclusion MBS, Dennis Lutjohann

    Van leads naar deals met een uniforme werkwijze