De kracht van standaardisatie met Dynamics 365

Meer dan ooit is het van belang om inzicht te hebben in de status van jouw bedrijf. Heeft jouw organisatie dit inzicht? Of gaat je aandacht naar het in de lucht houden van het IT-systeem? Je bent waarschijnlijk niet de enige die worstelt met verouderde applicaties met (te) veel maatwerk, of gebrekkige communicatie tussen applicaties. Dit maakt het verkrijgen van inzicht op elk gewenst moment lastig. Standaardisatie van bedrijfsprocessen en IT-oplossingen via een standaardoplossing zoals Microsoft Dynamics 365 kan hierbij uitkomst bieden. Dit neemt niet alleen complexiteit weg, maar zorgt ook voor lagere kosten.
In dit artikel legt Martin Aldewereld, pre-sales consultant bij Conclusion MBS, uit wat de kracht is van standaardisatie met Microsoft Dynamics 365 om inzicht te krijgen in de status van jouw organisatie.

2 juni 2022   |   Publicatie   |   Door: Conclusion MBS

Deel

Martin Aldewereld, Presales Consultant

Koppeling tussen ERP en CRM

De ERP- en CRM-systemen in organisaties zijn van oudsher vaak losse systemen en daardoor van elkaar gescheiden. Maar de grens tussen de twee vervaagt. “Waar we voorheen veel ERP-systemen implementeerden, zie je dat daar steeds meer CRM bij komt kijken”, legt Martin uit. “Dat is niet zo gek, want je hebt de twee systemen tegenwoordig geïntegreerd met elkaar nodig om een compleet beeld te hebben in de organisatie. Zijn betalingen bijvoorbeeld tijdig gedaan? Zijn orders op tijd geleverd? Je wilt alles weten van je klant en die informatie zit vaak zowel aan de voorkant in het CRM- als aan de achterkant in het ERP-systeem.”

Eén van de krachten van standaardisatie met Microsoft Dynamics is dan ook dat je één systeem kunt hanteren, waarin de ERP- en CRM-systemen gebundeld zijn en je ze met elkaar kunt combineren. “Dit betekent overigens niet dat je verplicht bent om ze beide af te nemen”, vertelt Martin. “Dankzij de modulaire opbouw van Dynamics kun je beide modules neerzetten op één platform. Hierdoor komt data van het CRM- en ERP-systeem voortaan uit één database. Antwoorden op vragen als ‘Wat kosten mijn retouren?’ en vooral ‘Hoe vaak stuurt de klant een gekocht product retour?’ heb je zo gevonden. Met de data van het ERP- en CRM-systeem gekoppeld, heb je één waarheid en gemakkelijk een compleet beeld die voor de bedrijfsvoering heel belangrijk is.”

Het voordeel van standaardisatie is dan ook dat upgraden veel gemakkelijker gaat.

Martin Aldewereld, pre-sales consultant, Conclusion MBS

Eenvoudig upgraden  

Organisaties willen flexibel zijn en blijven. Dit is ook een must voor de functionaliteit van de systemen die ze gebruiken. Maar dit vereist upgrades van alle versies en applicaties die ze hebben draaien, wat een belemmering kan vormen voor deze flexibiliteit. “Hoe meer uitzonderingen je hebt op de standaard, hoe meer veranderingen je moet doorvoeren bij nieuwe upgrades. Dat is voor veel organisaties een irritatiepunt,” legt Martin uit. “Het voordeel van standaardisatie is dan ook dat upgraden veel gemakkelijker gaat. Je blijft bij een uitgebreide basis die de mogelijkheid biedt om verder uit te gaan bouwen. Als je bijvoorbeeld in de retailsector op een bepaalde vraag van de klant wilt acteren, of in de industrie meer artificial intelligence wilt toepassen, voeg je eenvoudig nieuwe functionaliteit of technologieën naar wens toe.”

Een succesvolle digitale transformatie

De overstap naar een gestandaardiseerde cloudoplossing kan veelomvattend zijn. Bijvoorbeeld omdat taken of routines van medewerkers veranderen. Het meekrijgen van medewerkers in deze verandering is cruciaal en vereist verankering van verandermanagement binnen het project. “Zeker als je grote stappen zet, is dit heel belangrijk”, bevestigt Martin. “Met name in het voortraject is het zaak om voor iedereen duidelijk te maken wat de standaard is en waarom je als organisatie kiest om hier voortaan bij te blijven. Onderschat deze stap in de digitale transformatie niet.”

Hoe ondersteunt Conclusion MBS bij de digitale transformatie?

Onze experts helpen je graag bij de implementatie van een standaardoplossing zoals Microsoft Dynamics, ongeacht hoe complex de situatie is. Martin: “We begeleiden klanten graag bij de overstap naar een nieuw ERP- of CRM-systeem. Dat doen we door de pijnpunten van de klant te vertalen naar concrete oplossingen en voorbeelden. Hoe kan het systeem er aan de achterkant uitzien? Hoe ga je bij wijze van spreken van het oude sigarendoosje naar een moderne applicatie waarin je bedrijfsinformatie centraal beschikbaar stelt? Daar helpen we bij, zodat je succesvol digitaal kunt transformeren. En dat kan op modulaire basis. We beginnen bijvoorbeeld met een snelle implementatie van Dynamics CRM om vervolgens uit te bouwen met de modules die jouw business nodig heeft”.

Nieuwsgierig naar wat Microsoft Dynamics 365 voor jouw organisatieprocessen kan betekenen? Neem dan vooral even contact op met Martin Aldewereld. Hij helpt je graag.

Lees ook:

Publicatie
MBS-SCM-two-men-automatized-warehouse

Meer grip op waardeketens met Dynamics 365