“Natuurlijk is dit een grote open deur, maar communicatie is key bij effectief stakeholdermanagement. Ik laat communicatie altijd via vaste lijnen binnen de organisatie verlopen. Dat doe ik door gezichten aan afdelingen te koppelen en alle communicatie via hen te laten verlopen. Daarna is het een kwestie van continu in gesprek blijven, terugkoppelen en valideren met de stakeholders. In mijn communicatie geef ik altijd duidelijk aan wat ik van iemand wil, wanneer ik het wil en waarom ik het wil. Vooral de ‘waarom’ wordt vaak vergeten, met name in e-mails of Teams-uitnodigingen, terwijl het antwoord ontzettend belangrijk is voor de voorbereiding van de stakeholder. Door duidelijk te zijn in je verwachtingen, creëer je gelijk weer vertrouwen.”
“Verlies ook zeker de menselijke kant niet uit het oog in je communicatie met stakeholders. Voor een overleg vraag ik altijd even hoe het gaat met iemand en of zij of hij nog wat leuks heeft gedaan in het weekend. Ook vind ik het belangrijk om altijd terug te koppelen aan mijn stakeholders. ‘Dank voor het tijdig aanleveren!’ Of als iets niet lukt: ‘Kan ik je ergens mee helpen?’ Ik denk in al mijn communicatie vanuit het belang van de stakeholder.”