Tjerk is geen typische consultant die precies volgens het boekje zijn functie uitvoert. “Ik verras mijn klanten door deels een andere dienstverlening te leveren dan ze überhaupt verwachten. Dat is mijn werkwijze.”
Een functie met inhoud
Tjerk is continu bezig met strategische adviezen uitbrengen en realiseren tijdens zijn projecten. Maar voordat hij dat doet gaat hij eerst met de klant om tafel. Door zich betrokken en kwetsbaar op te stellen bouwt hij een band op met zijn gesprekspartner. “Ik verplaats mij niet alleen in de problematiek van de klant, ik wil onderdeel worden van de organisatie om het echt te begrijpen.” Vanuit Conclusion Consulting krijgt Tjerk de vrijheid om elk project naar zijn eigen hand te zetten.
Een voorbeeld is zijn huidige project bij UWV, waar hij binnen de portefeuille HRM, Goed Werkgeverschap en Organisatie inrichting werkt aan de IV-professionalisering. Tjerk biedt hierbij ondersteuning aan de voorbereidingen en implementatie van de beoogde organisatieveranderingen. Van het indienen van adviesaanvragen bij de Raad van Bestuur tot het creëren van nieuwe functieprofielen. “Juist bij een grote dataorganisatie als UWV komt veel kijken bij zo’n omvangrijke verandering. Om meerwaarde te leveren, moet je precies begrijpen wat er gebeurt en wie de stakeholders zijn. Zorgen voor goede onderlinge communicatie tussen deze partijen speelt hierin een belangrijke rol. Samen met de andere leden van het ondersteuningsteam is het onze taak om te zorgen dat de adviesaanvragen een akkoord krijgen bij de Raad van Bestuur. Daarnaast zijn wij verantwoordelijk om de OR zo goed mogelijk te informeren.”
Authenticiteit met een glimlach
Tjerk gaat altijd voor een glimlach op iemands gezicht. Dat geeft hem energie. Zelfs bij de meest complexe projecten weet hij humor perfect te combineren met creatieve invalshoeken. Zo regelt hij bijvoorbeeld een spel, tekensessie of ademhalingsoefening in voorbereiding op of na afloop van een zware inhoudelijke sessie. Of brengt hij zijn adviezen tot leven met visuele uitingen. Zo heeft hij voor een van de afdelingen van RDW de visie, missie en strategie in vorm van een stadskaart gevisualiseerd. Per onderdeel heeft hij hierin de onderliggende diensten, doelstellingen en processen met behulp van een levensgrote canvas vormgegeven. Dit werd vervolgens opgevolgd met een fysieke ‘stadstoer’ met 200 medewerkers zodat de collega’s een daadwerkelijk inzicht kregen in elkaars werkzaamheden en het bovenliggende plaatje. “Visueel, persoonlijk, praktisch en toepasbaar. Een beleving draagt bij aan het laten landen van de gewenste boodschap. Vanuit deze gedachte zet ik mijn creativiteit in om mensen te mee te krijgen in de verandering.” Tjerk levert dus niet alleen kwaliteit, hij zorgt er direct voor dat mensen hem onthouden. De ervaring van collega’s en methodieken van Conclusion Consulting helpen hem vervolgens bij het vormgeven van de inhoud. “Het is prettig om hierop te kunnen terugvallen. Deze formats geven mij structuur en creëren herkenning bij de opdrachtgever.”