OneShore: talent en ervaring over de grens
Met de rebranding van Lalandi Conclusion in Zuid-Afrika en de overname van Neotalent en Score Consulting in Portugal, beiden in 2023, zet Conclusion flinke internationale stappen. Nu OneShore – de capaciteitsuitbreiding over de grens – realiteit is, is het tijd om de balans op te maken. Bert Jan de Jongh houdt zich vanuit het directieteam bezig met internationalisatie en vertelt over de ambities van Conclusion.
3 april 2024 | Nieuws | Door: Conclusion
Deel
Kun je wat meer vertellen over de aanleiding van capaciteitsuitbreiding in het buitenland?
“Wij merken dat de vragen van klanten veranderen. De markt verandert door globalisering en technologische ontwikkelingen. Digitaal transformeren wordt hierdoor steeds belangrijker, maar ook complexer. Door ons ecosysteem te versterken en schaalbaar te maken met capaciteitsuitbreiding over de grens, kunnen we met de behoeften van klanten meegroeien. Opschalen is in Nederland lastig vanwege de krappe arbeidsmarkt. Gelukkig is werken in internationale teams tegenwoordig prima mogelijk, doordat remote werken vaker regel is dan uitzondering. Dankzij buitenlandse capaciteit lukt het ons om sneller uit te breiden en daarmee blijvend aan onze klantbelofte te voldoen.”
Wat betekent het voor klanten dat jullie deze stap over de grens hebben gezet?
“Vragen van klanten worden gecompliceerder. Doordat we onze capaciteit uitbreiden in het buitenland, kunnen we ze hierbij ondersteunen. We hebben bijvoorbeeld meer mogelijkheden om medewerkers bij de klant in te zetten. En doordat we met gemixte klantteams werken, is er ineens een enorme berg expertise beschikbaar voor klanten. Daar profiteren zij van. We kunnen dezelfde kwaliteit van dienstverlening bieden, maar dan efficiënter. De realiteit is nu eenmaal dat kosten en prijs nog steeds een belangrijk thema zijn voor onze klanten, waarbij ook kwaliteit geborgd moet zijn.”
Vragen van klanten worden gecompliceerder. Doordat we onze capaciteit uitbreiden in het buitenland, kunnen we ze hierbij ondersteunen.
Waar komt de naam OneShore vandaan?
“Internationale ambities worden vaak ingevuld met klassieke nearshoring en offshoring. Oftewel, werk naar het buitenland brengen waar het voor een lager loon wordt uitgevoerd. Dat past niet bij ons. Bij Conclusion gaan we uit van gelijkwaardigheid; daar komt de naam OneShore vandaan. We blijven als één team optrekken richting de klant. Het maakt niet uit waar iemand zit. Qua capaciteit breiden we uit in Portugal, Spanje en Zuid-Afrika. De gelijkwaardigheid zie je terug in het feit dat deze bedrijven onderdeel zijn geworden van de Conclusion-familie.”
Waarom Portugal, Spanje en Zuid-Afrika?
“Alles klopt in deze landen. Denk aan de beschikbaarheid van IT-personeel, opleidingsniveau en de beheersing van de Engelse taal. Daarnaast hebben we ook gekeken of een land politiek en economisch stabiel is. Verder is voor ons belangrijk dat er op eenzelfde manier als in Nederland wordt omgegaan met inclusiviteit en diversiteit. Portugal en Nederland zijn ook qua cultuur een match. De mensen zijn toegankelijk en werken makkelijk samen. Dit geldt ook voor Spanje. Met Zuid-Afrika hebben we de directheid gemeen: gewoon zeggen wat we denken. Het gaat er voor ons echt om dat we dezelfde waarden delen, zodat we samen één familie kunnen vormen. En natuurlijk zijn het heerlijke weer en het lekkere eten en drinken ook geen straf.”
Welke lessen uit Nederland neem je mee naar het buitenland?
“In Nederland hebben we bewezen dat het concept van een ecosysteem werkt. De succesformule hierachter is het ondernemende karakter van ieder bedrijf. Creativiteit en een ondernemende geest zijn belangrijk om kansen te zien op de markt en altijd relevant te zijn. Dit is dan ook een belangrijk vereiste voor buitenlandse bedrijven die zich willen aansluiten bij ons ecosysteem. Daarnaast moet de wil er zijn om samen te werken. Het is een kwestie van halen en brengen. En om wat te kunnen brengen, vinden we het belangrijk dat een bedrijf kwaliteit biedt en één van de topspelers is in hun markt. Dat er wordt geïnvesteerd in opleidingen en innovatieve projecten. Al deze dingen samen vormen het DNA van een typisch Conclusion-bedrijf: een gezonde dosis lef, ambitie en kwaliteit. Dat we de grens over gaan, betekent niet dat er iets aan dit DNA verandert.”
In Nederland hebben we bewezen dat het concept van een ecosysteem werkt.
In Nederland bedienen jullie vooral bedrijven met een maatschappelijke impact. Hoe waarborg je dit als je de grens over gaat?
“We hebben een flink aantal criteria om te toetsen of een bedrijf bij ons past. Daar hoort naast bijvoorbeeld DNA ook bij dat we kijken of we een gedeelde klantenfilosofie hebben. Daarmee bedoel ik dat we onderzoeken of de klantenbasis bij ons past: zijn het klanten die wij zouden bedienen? Hoe praat het bedrijf over haar klanten? Hechten ze er dezelfde waarde aan? In de praktijk betekent dit dat bedrijven vaak klanten bedienen die actief zijn in het openbaar vervoer, de zorg, financiële dienstverlening, de bouw en bij de energietransitie. En dan zie je ook al snel kruisverbanden ontstaan. Neem bijvoorbeeld myBrand Conclusion die actief is bij het Havenbedrijf Rotterdam. Full service SAP-specialist Score Conclusion bedient bijna alle havens in Portugal. Beide bedrijven kunnen hun kennis en kunde met elkaar delen. Dat gaat alleen als je dezelfde klantenfilosofie hebt.”
Zonder ervaring ineens de grens overgaan, is vast niet alleen rozengeur en maneschijn. Met welke uitdagingen heb je te maken?
“Voor de medewerkers in Nederland is de Engelse taal toch wel de grootste uitdaging. Dit komt vaak omdat mensen niet op dagelijkse basis Engels spreken, waardoor het wat roestig is geworden. Mijn ervaring is dat het vooral een kwestie van durven en doen is, maar sommige mensen moeten hiervoor toch even een drempel over. We hebben overigens een training Engelse taal beschikbaar om collega’s hierbij te ondersteunen. Engels is ook een ding als het gaat om documentatie. Bij onze meeste klanten in Nederland is alles vastgelegd in het Nederlands. Verder is het natuurlijk belangrijk om als collega’s in verschillende landen een band op te bouwen. Doordat je remote werkt, ken je elkaar wel, maar toch ook weer niet. Gelukkig kunnen we hierin bouwen op de ervaring van bijvoorbeeld Conclusion MBS en Yellowtail Conclusion. Zij werken niet alleen voor internationale bedrijven maar hebben zelf ook een heel divers team. Ze weten dus goed hoe je verschillende culturen bij elkaar brengt en vanuit verschillen één team neerzet.”
Die interne verbinding is natuurlijk heel belangrijk om als één team op te trekken richting klanten. Hoe realiseer je dit?
“Verbinding is één van de grondbeginselen van het Conclusion-ecosysteem. De verbinding opzoeken over grenzen heen is complexer dan binnen een klein land als Nederland. Ondanks de fysieke afstand, vinden we het belangrijk dat mensen elkaar af en toe ontmoeten. We willen internationale teams bouwen. Dat kan alleen als je elkaar leert kennen en een band opbouwt. Dat gaat nu eenmaal beter als je ook samen luncht of iets leuks gaat doen na werktijd. Onlangs zijn zo’n tien collega’s van Lalandi Conclusion, specialist in software development, uit Zuid-Afrika overgekomen naar myBrand Conclusion in Nederland. Collega’s konden kennismaken en sfeer proeven. Je zag dat medewerkers uit beide landen het ontzettend leuk vonden om elkaar in real life te ontmoeten. Uiteindelijk blijft het mensenwerk en daarvoor is het belangrijk dat je het ook gewoon leuk hebt met elkaar.”
Zijn alle klanten enthousiast over jullie uitbreiding naar het buitenland?
“Ik kan me voorstellen dat klanten bang zijn dat er bij hen dingen gaan veranderen. Als er nieuwe (buitenlandse) collega’s in het klantteam komen, is dit natuurlijk een verandering. Maar wat absoluut niet verandert, is de klantgerichtheid. Voor onze klanten is het heel belangrijk om met vertrouwde gezichten te werken en hetzelfde aanspreekpunt te behouden. Voor ons is dat ook belangrijk en we willen klanten daarin comfort bieden. Daarnaast willen we klanten the best of both worlds bieden. Dus vertrouwde gezichten met kennis van de klant, in combinatie met expertise en capaciteit uit het buitenland. Ik ben ervan overtuigd dat dit blended model voor de meeste klanten ontzettend goed werkt. Veel klanten vinden het geen enkel probleem om remote te werken en profiteren van de kosteneffectiviteit die deze constructie met zich meebrengt. En veel belangrijker: we kunnen ze nóg beter ondersteunen in al hun vraagstukken op het gebied van IT en businesstransformatie.”