Microsoft Dynamics 365 Field Service

Dankzij onder meer voorraadbeheer, planning, informatie op locatie en klantcommunicatie kun je als organisatie met Dynamics 365 Field Service je buitendienstoperaties plannen, beheren, coördineren en optimaliseren.

Microsoft Dynamics 365 Field Service

Dynamics 365 Field Service in het kort

Field Service is een app binnen het ERP- en CRM-platform Microsoft Dynamics 365. Deze veelzijdige software verbindt je operations-afdeling, buitendienst én klanten. Doordat je allerlei field service-processen optimaliseert en automatiseert, kun je bijvoorbeeld intelligent plannen, de klanttevredenheid verbeteren via snellere reactietijden, kosten besparen door preventief onderhoud en zowel technici als apparatuur real-time tracken.

Wat kun je allemaal met Field Service?

Field Service (FS) biedt onder meer oplossingen op de volgende vlakken.

Planning en verzending

Met de uitgebreide planningsopties van FS kunnen managers en expediteurs onder meer – vaak op (semi-)geautomatiseerde wijze – de juiste technici aan de juiste taken toewijzen op basis van hun expertise, beschikbaarheid en locatie. Met de expeditiefunctie kun je de dagelijkse werkzaamheden van technici in de buitendienst volgen en beheren. Zo kun je in realtime taken (opnieuw) toewijzen, routes wijzigen en de voorgang van taken volgen.

Voorraadbeheer

Met de functie voorraadbeheer beheer je de voorraad en volg je de apparatuur en onderdelen. Je ziet de locatie en beschikbaarheid van alle items, kunt automatisch bestellingen laten genereren als een item onder een bepaald minimumniveau komt én beschikt over uitgebreide inzichten met betrekking tot het gebruik van onderdelen en apparatuur.

Contract- en garantiebeheer

Met Field Service ben je in staat om op eenvoudige, uniforme en effectieve wijze al je serviceovereenkomsten, garanties en andere contracten bij te houden en te beheren.

Informatie voor buitendienstmedewerkers

Dankzij een mobiele app hebben de technici of andere medewerkers op locatie altijd toegang tot de informatie die ze nodig hebben, waaronder klantgegevens, routes en taken.

Klantcommunicatie

Ook de communicatie met je klanten is onderdeel van FS. De software kan bijvoorbeeld automatische reminders en realtime updates sturen naar klanten. Via een self-service portaal is je klant in staat om zelf (service-)afspraken in te plannen. En na voltooiing van de service kan het systeem je klant automatisch om feedback vragen.

Kennisbank

In een gecentraliseerde kennisdatabase kun je handleidingen, FAQ’s, best practices en andere informatiebronnen vastleggen. Medewerkers kunnen deze kennisbank raadplegen via een webportaal of de mobiele app om snel antwoorden te vinden op veelvoorkomende vragen en problemen. Doordat je problemen sneller verhelpt, verbetert zowel je klanttevredenheid als je efficiëntie.

Microsoft Dynamics 365 Field Service features

De voordelen van Dynamics 365 Field Service 

De belangrijkste voordelen van Microsoft Dynamics 365 Field Service zijn:

  • Eén geïntegreerde oplossing voor alle buitendienstprocessen
  • Tal van opties voor slimme optimalisaties en automatiseringen
  • Verhoog je efficiëntie en verbeter je klanttevredenheid
  • Bespaar kosten door onder meer preventief onderhoud en proactieve probleemoplossing
  • Track technici, apparatuur en taken realtime
  • Naadloos te integreren met andere (Microsoft-)software.

Een toekomstbestendige buitendienstoplossing

Microsoft Dynamics 365 Field Service is een toekomstbestendige oplossing voor je buitendienstbeheer. Door de schaalbare architectuur groeit het mee met de behoeften van je bedrijf. Bovendien werkt het naadloos samen met andere Microsoft-oplossingen, zoals Dynamics 365-componenten, Power Platform en Power BI. Via API’s kun je integreren met applicaties van andere partijen. De SaaS-software omvat geavanceerde technologieën zoals Internet of Things (IoT) en AI. Door de constante updates die Microsoft uitvoert, beschik je bovendien altijd over de laatste innovaties.

Microsoft Dynamics 365 Field Service: FAQ

Wat is de rol van IoT in Dynamics 365 Field Service?

IoT zorgt in de buitendienst voor meer efficiëntie en een betere klantenservice door bijvoorbeeld preventief onderhoud, gedetailleerde informatie over het probleem voordat technici ter plaatse zijn en waardevolle inzichten over zowel de prestaties als het gebruik van apparatuur. Met Dynamics 365 Field Service kun je al je IoT-buitendienstapparaten integreren in het platform.

Waarom draagt Field Service bij aan de klanttevredenheid?

Field Service is, samen met onder andere de apps Sales, Customer Insights en Customer Service, een krachtige tool om je klanttevredenheid te verbeteren. Dankzij bijvoorbeeld de betere planning, de automatische notificaties en het preventieve onderhoud profiteert je klant van snellere reactietijden, hoogwaardigere service en minder storingen. En dat leidt tot een hogere klanttevredenheid en een betere customer engagement.

Meer lezen?

Publicatie
Succesvol overstappen naar Dynamics 365
okt
18

Zonder verrassingen overstappen op Dynamics 365