Veilig & vlot met digital learning bij KLM

Het KLM-grondpersoneel heeft in de praktijk te maken met diverse uitdagingen rond Human Factors: van het veilig boarden van passagiers tot klaarmaken van een vliegtuig. Het is continu balanceren tussen veiligheid, klanttevredenheid en efficiƫntie. Om de doelgroep te ondersteunen kwamen we tot een integraal programma met eigen identiteit: genaamd Veilig & Vlot.

Klant

KLM

Logo KLM

Markt

Reizigersvervoer

Thema

Digital Experience

Publicatiedatum

15 december 2023

KLM case Conclusion Experience

Veiligheidscultuur in balans met behulp van digital learning


Het KLM-grondpersoneel heeft in de praktijk te maken met diverse uitdagingen rond Human Factors: van het veilig boarden van passagiers tot klaarmaken van een vliegtuig. Het is continu balanceren tussen veiligheid, klanttevredenheid en efficiƫntie. Om de doelgroep te ondersteunen kwamen we tot een integraal programma met eigen identiteit: genaamd Veilig&Vlot;.

KLM case telefoon

De juiste keuzes voor een veilige werkomgeving


Het doel was om te zorgen dat medewerkers de juiste keuzes blijven maken als het op veiligheid aankomt. Daarom bedachten we een aantal strategische pijlers. Zo wilden we e-learning absoluut niet laten voelen als een (verplichte) training en moest het naast laagdrempelig en leuk, ook relevant zijn en voelen. De content moet afgestemd zijn om de medewerker en door het in de grotere context van de visie van KLM te zetten verhoogden we de kans op succes. Samen met KLM kwamen we tot een integraal programma. We gaven het programma een eigen identiteit inclusief beeldmerk mee: Veilig & Vlot.

Een Nederlandse naam en een combinatie die eer doet aan de dynamiek die de werknemers ervaren. In drie stappen namen we de medewerkers mee. De eerste stap is ā€˜Awarenessā€™: op een originele manier werd Veilig & Vlot geĆÆntroduceerd en de medewerker betrokken bij de campagne. De tweede fase ging over ā€˜Raising the barā€™: met de inzet van een middel om te oefenen met dilemma's legden we de lat hoger voor alle deelnemers. ā€˜Verduurzamenā€™: met de inzichten uit de vorige fase verlengden we het effect door te focussen op de dilemma's die men als lastig ervoer. Hierbij betrokken we ook de leidinggevenden.

Resultaten

Na het oefenen met de app voelen medewerkers meer zelfvertrouwen bij het nemen van ā€˜real-workā€™ beslissingen. Veilig & Vlot heeft een sleutelrol gekregen in KLMā€™s veiligheidscultuur, waarmee het niet alleen bijdraagt aan de veiligheid van vandaag, maar ook zorgt voor een mindshift voor morgen.
De Veilig & Vlot-campagne werd direct omarmd door het managementteam,
mede gemotiveerd door deze veelzeggende cijfers:

Na 2 weken had 25% het programma via de app al vrijwillig doorlopen en was het compliant. Het resultaat?

  • Ruim 7.000 deelnemende medewerkers
  • Ruim 780.000 swipes
  • 89% scoort na Ć©Ć©n leerronde ā€˜in balansā€™ of ā€˜veiligā€™ (compliant)

Na livegang voor het KLM-grondpersoneel was het effect van het integrale programma zo groot dat het werd uitgerold over al het personeel.

DIA nominee

Leuk nieuws! Deze case is genomineerd voor een Dutch Interactive Awards voor beste digitale interactieve project. We zijn genomineerd in de categorie activation, waar het draait om een platform dat zich richt op het opwekken van interesse en behoefte bij je doelgroep.Ā 

#DutchInteractiveAwards

"Het is deel geworden van ons werk. Voor de komende 3 jaar, staat Veilig & Vlot centraal. Van programma naar beweging en mindset!"

Nicole Veerbeek KLM | Director Integrated Safety and Compliance

Meer cases lezen?

GVB case Conclusion Experience

GVB