GVB

De nieuwe app van GVB speelt actief in op de behoefte van de doelgroepen. Daarnaast is het veel persoonlijker, taakgerichter en nog makkelijker in gebruik.

Klant

GVB

Logo GVB

Markt

Overheid, Openbare Veiligheid & Non-profit

Thema

Digital Experience

Publicatiedatum

15 december 2023

GVB case Conclusion Experience

Jouw persoonlijke reisbuddy


Het OV-landschap is altijd in beweging, en voor hun nieuwe app wilde het Gemeente Vervoersbedrijf van Amsterdam (GVB) meer inspelen op de wensen en behoeften van de gebruiker. De app moest gepersonaliseerd en relevant zijn, met een nieuwe manier van betalen en een betere service. Maar vooral: voor elke reiziger een persoonlijke buddy (ook wel Gappie) zijn. Bikkelhart won het pitchtraject en ontwierp de nieuwe digitale app ervaring. 

Voor elke reiziger een handige app


Ben je een Amsterdammer, forens of toerist? Voor elk type gebruiker maakten we eerst een dashboard met de belangrijkste functionaliteiten. Dit gebruiken we als onboarding, zodat de app optimaal kon worden ingericht voor elke gebruiker. Ook maakten we een reisplanner en ontwierpen we barcodetickets met een betalingssysteem, die we met usability tests vaak hebben getoetst. Dat laatste vonden we belangrijk, omdat de app zo makkelijk mogelijk in gebruik moest zijn. De nieuwe app biedt dan ook vele voordelen voor reizigers:

  • Ze kunnen hun favoriete haltes en reizen toevoegen aan de app.
  • Ze zien realtime-informatie over hun traject en krijgen melding bij storingen of vertragingen.
  • Ze kunnen een vervoerbewijs kopen in de app, dus ook reizen zonder ov-chipkaart.
  • Ze kunnen hun reis uitstippelen en terugzien in de reisplanner.
  • Ze krijgen een overzicht van de leukste plekken in Amsterdam.
GVB case mobiele omgeving

Het resultaat? Blije gebruikers!


Waar de vorige app van GVB alleen bedoeld was voor reisinformatie, speelt de nieuwe app in op de behoefte van de doelgroepen. Zo is het nu mogelijk om je kaartjes in de app te kopen, je reis uit te stippelen met de reisplanner en je favoriete haltes of trajecten toe te voegen aan je overzicht. Daarnaast is de app is veel persoonlijker, taakgerichter en is-ie nog makkelijker in gebruik dankzij de vele usability tests.

"Waar Bikkelhart zich in onderscheidt, is dat ze echt een stap dieper gaan in de uitwerking. Zo kregen we een nog beter beeld van hoe de app eruit zou zien."

Robin Nicolaas, Product Owner bij GVB

Meer CRO & (Semi) Overheid Cases lezen?

RDW case Conclusion Experience

RDW