ABN AMRO | Stay Sharp! Voortdurend risico’s beheersen.

Hoe zorg je als bank dat je de risico’s beheerst, dat medewerkers het juiste doen, zeker in gevallen die zich in het grijze gebied bevinden? En hoe doe je dat op een manier dat je ook compliant bent richting de toezichthouder?

Klant

ABN AMRO

ABN AMRO

Markt

Zakelijke dienstverlening

Thema

Digital Experience

Publicatiedatum

15 december 2023

Conclusion Experience case ABN AMRO

In 2016 benaderde ABN AMRO ons met de vraag of wij hen hierbij konden helpen. Een uitdagende vraag, want de werknemers van ABN AMRO hebben verschillende functies, werken in verschillende teams en landen en hun werkzaamheden zijn complex.

In co-creatie ontwikkelden wij een totaalprogramma, waarbij wij onder andere onze PowerApp hebben ingezet om de ABN AMROmedewerkers continu scherp te houden op risico’s. Vorig jaar hebben wij het 5-jarig jubileum van de inzet van de PowerApp samen met ABN AMRO mogen vieren. We zijn er trots op dat we sinds 2017 bij mogen dragen aan compliant en ethisch gedrag binnen de bank.

Case ABN AMRO mobiele omgeving

Weet je wanneer je alert moet zijn?


Met behulp van onze innovatieve oplossing de PowerApp houden we medewerkers continu scherp. In plaats van medewerkers de exacte regels te leren, is de leerinhoud zo opgezet dat het medewerkers leert om niet-financiële risico’s te herkennen op cruciale momenten tijdens hun werkdag of zelfs in privésituaties.

Stel, je bent een medewerker van de klantenservice van de bank en je krijgt een telefoontje van een klant. Hij klinkt verward en vertelt dat hij lijdt aan dementie. Je weet dat je geen informatie over gezondheid mag registreren. Maak je in dit geval een uitzondering? Leg je vast dat deze klant lijdt aan dementie, zodat je collega’s hem beter kunnen helpen? Welke risico’s kleven er aan jouw beslissing? Met praktijkgerichte vragen als deze helpt de PowerApp medewerkers van ABN AMRO bewuster te maken van hun keuzes.

Herkennen van risico’s en dillema’s


Het is onmogelijk om alle regels en procedures die op een bank van toepassing zijn uit het hoofd te leren. Nog afgezien van ethische onderwerpen waarvoor de regels helemaal niet zo hard vast liggen. En dat zou ook helemaal niet het doel moeten zijn. Je kunt mensen echter wel trainen om de risico’s te herkennen, hoe je moet handelen in het grijze gebied en hoe je dilemma’s kunt aanpakken.

Om medewerkers te stimuleren meer bewust te zijn van niet-financiële risico’s en ethisch gedrag  aan te moedigen, combineren we binnen de PowerApp microleren en gamification. Het slimme algoritme van de PowerApp personaliseert de leerervaring per individu.

De interactieve content brengt de gedragscode van ABN AMRO tot leven via praktijkgerichte cases, uitdagende vragen en realistische dilemma’s. We creëren zo een op de mens gerichte leeromgeving waar leren en werken zoveel mogelijk zijn geïntegreerd als onderdeel van de leerstrategie binnen ABN AMRO.

“Onze medewerkers leren op een speelse manier om risico’s te herkennen. Sharp is de altijd en overal beschikbare leeroplossing. We hebben dit samen met Bright Alley ontwikkeld en vernieuwen continu. Wij leren van Sharp en Sharp leert van ons. Hoe mooi is dat?"

Franca Leurs-Coenders, ABN AMRO, HR Learning & Development

Makkelijk te gebruiken, overal en altijd

De oplossing is makkelijk te gebruiken op elke device. Door de korte items kan je tussen de drukke dagelijkse werkzaamheden door al binnen 90 seconden iets leren of kennis opfrissen. Altijd en overal. Zo zijn de medewerkers van ABN AMRO altijd up-to-date en draagt onze oplossing bij aan compliant gedrag op de werkvloer.

Benieuwd naar onze andere cases?

Berenschot case Conclusion Experience

Berenschot