Sommige experts waaronder Gartner, zeggen dat de belofte van Big Data nooit zal worden waargemaakt, met de aanvulling dat complexiteit en het generen van waardevolle inzichten uitdagend is. Dat zou mogelijk verklaren waarom heel veel bedrijven (maar liefst 62%) nog nog altijd opzoek zijn naar een effectieve en efficiënte manier om data te ontsluiten, analyseren en te gebruiken in hun dagelijkse besluitvormingsprocessen. En de gevolgen beginnen we nu te zien. Visier, een ‘people analytics solution’, zegt desondanks dat "het voorzien van toegang tot data voor managers resulteert in toegevoegde waarde tot honderden miljoenen dollars". Dus wat te doen?
Allereerst kunnen organisaties opnieuw bewustwording creëren en zich richten op het direct ter beschikking stellen van data aan managers en leiders, zodat ze op dagelijkse basis betere beslissingen kunnen nemen die de organisatie vooruithelpen. Er zal vaker voor een 'inside-out'- benadering worden gekozen – oftewel: er moet voldaan worden aan de databehoeften van een team of afdeling, in plaats van dat er een dataset beschikbaar wordt gemaakt waar men zich mee moet redden.
Eén manier om hier in te voorzien is het projectmatig benaderen van de databehoefte van teams of afdelingen. Daarnaast zullen er keuzes worden gemaakt over welke datapunten zullen worden besproken en gebruikt en welke datapunten worden minder belangrijk worden geacht, waardoor duidelijk wordt wat de prioriteiten van een organisatie zijn. Leiders en managers spelen hierin een faciliterende rol en moeten in staat zijn om een business case rondom databehoeften uit te bouwen. Daarmee wordt datavaardigheid in 2024 beschouwd als een basisvaardigheid voor managers. Opleiding en training over de ‘best practices’ voor databeheer vinden nu al op kleinere schaal plaats en worden het komende jaar verder uitgebreid.
Ten tweede is langdurig aandacht voor specifieke datapunten essentieel om resultaten te behalen. Verander de dataset achter KPI's dus niet meer tenzij dat absoluut noodzakelijk is. Daarnaast wordt data als startpunt van gesprekken en dagelijkse updates genormaliseerd. Van projectmatige databeoordelingen (bijv. het kwartaalverslag van de NPS) gaan organisaties over op gesprekken over waarom de klanttevredenheid hoger of lager is dan vorige week, en niet alleen op senior leiderschapsniveau maar binnen de uitvoerende teams. De vraag daarbij is: welke acties kunnen we nemen op basis van deze data? Waar gespecialiseerde teams deze gesprekken al hadden, zullen deze nu ook plaatsvinden in de traditioneel minder datagerichte teams.
Kortom, er liggen volop kansen om met data prestatiegericht te werken en betere resultaten te behalen.