Een mengelmoes van mensen én persoonlijkheden

Diversiteit is een hot topic, ook op de werkvloer. Het gaat niet alleen over geslacht en leeftijd, maar ook over nationaliteit, seksuele geaardheid of handicaps. Maar waarom is diversiteit eigenlijk zo belangrijk? In het kader van Diversity Day, afgelopen 4 oktober, zocht Baaz.nl uit hoe divers Nederlandse bedrijven eigenlijk zijn. Zij interviewden onder andere Eric Smulders, Marketing Manager bij Conclusion MBS, over dit onderwerp.

13 oktober 2022   |   Blog   |   Door: Werken bij Conclusion

Deel

Eric Smulders, Marketing Manager Conclusion MBS

Even terug naar de vraag: waarom is diversiteit eigenlijk zo belangrijk? Het zorgt er onder andere voor dat medewerkers zich meer op hun gemak voelen en het maakt je een aantrekkelijke en onderscheidende werkgever. Goede redenen voor een divers personeelsbestand, zou je denken. Toch blijkt uit onderzoek van Pro Contact dat een kwart van de werkgevers liever bedrijfsverlies lijdt dan bijvoorbeeld iemand met autisme, een chronische ziekte of ieder ander die buiten het ideaalbeeld valt een baan aan te bieden. Een kwart gaat het aannemen van een statushouder zelfs liever uit de weg omdat het volgens hen niet goed is voor het bedrijfsimago. Alleen in extreme noodsituaties zou 35 procent openstaan voor meer diverse sollicitanten.

Aannames opzij
Hoog tijd dus voor Baaz.nl om een kijkje te nemen bij Nederlandse bedrijven. Hoe staat het ervoor met hun diversiteitsbeleid? Eric Smulders, Marketing Manager bij Conclusion MBS vertelt: “Wie bij Conclusion MBS op de werkvloer komt, zal een mengelmoes van mensen én persoonlijkheden aantreffen. Ik vind het belangrijk en inspirerend om met verschillende karakters te werken. Het draait immers om de kwaliteiten van mensen en niet om iemands achtergrond, huidskleur, afkomst of seksuele geaardheid. De afgelopen jaren ben ik dan ook onderdeel geweest van diverse pridegroepen binnen verschillende organisaties. Ik heb trainingen gegeven over vooroordelen, pesten, beloning en gedrag. Het belangrijkste wat ik daaruit heb meegenomen, is dat mensen vaak primair denken vanuit aannames. Hier moeten we écht anders mee omgaan. Door aannames op zij te zetten, kun je namelijk de echte kracht van iemand ontdekken. Het verruimt en verbreedt je wereld op een positieve manier, en dat is van groot belang voor ieders persoonlijke ontwikkeling. Door te luisteren, in gesprek te gaan en open te staan voor andermans mening en visie, leer je omgaan met diversiteit in de breedste zin van het woord.”

Door aannames opzij te zetten, ontdek je de echte kracht van iemand. Het verruimt en verbreedt je wereld op een positieve manier.

Eric Smulders, Marketing Manager Conclusion MBS

Verschil moet er zijn
Conclusion MBS is onderdeel van Conclusion, een ecosysteem van ruim 25 expertbedrijven, op het snijvlak van business transformatie en IT-services. Met meer dan 2.000 verschillende collega’s is diversiteit overal aanwezig in onze organisatie. Verschillende karakters zorgen elke dag voor nieuwe en onverwachte invalshoeken. Diversiteit en inclusie zijn een absolute must om iedere dag het beste resultaat met elkaar neer te zetten voor onze klanten.

Inclusie scoort 8,2
Via de Pulse Survey, uitgevoerd door Effectory, is in april 2022 gemeten hoe er Conclusion-breed gedacht wordt over diversiteit en inclusie binnen het ecosysteem. Inclusie scoort gemiddeld een 8,2. Vertrouwen en sociale veiligheid respectievelijk een 8,1 en 7,9. Medewerkers durven zichzelf te zijn bij Conclusion, voelen zich geaccepteerd in hun werkomgeving en kunnen ongeacht hun achtergrond succesvol zijn binnen het ecosysteem.

Lees het volledige artikel 4 oktober Diversity Day: hoe divers zijn Nederlandse bedrijven? op baaz.nl.

Blog
Nog geen dertig en nu al manager: Anne van Meeuwen

Nog geen dertig en nu al manager

Nieuwsgierig?

Werken bij ConclusionAlle Conclusion vacaturesNieuws & EventsMeer over Conclusion MBS