Het nieuwe zakendoen
Succesvol ondernemen is meer dan ooit afhankelijk van de mate waarin data- en analysestrategieën ondersteunen en meegroeien met zakelijke ambities. Als middel voor (pro)actieve sturing op alle niveaus. En als basis om effectief te reageren op de ongekend snelle businesscycli van innovatie en disrupties van grote platformleveranciers. Wendbare data- en analysemogelijkheden ondersteunen de nieuwe digitale manier van zakendoen: efficiënt, effectief en compliant in de operatie, met alle risico’s in beeld, in control en in staat tot daadwerkelijke waardecreatie voor operational excellence, customer interaction en business development.
Energie uit synergie
Veel organisaties kampen met een wildgroei van systemen en databases. Afdelingen regelen elk hun eigen processen, definities en applicaties. Data komt binnen via een groot aantal bronnen en wordt zonder structurering in die applicaties gebruikt. Dit leidt tot discussies over de betrouwbaarheid van data, discrepanties in rapportages, het ontstaan van datasilo’s en ontevreden klanten en leveranciers. Deze ongecontroleerde datahuishouding vormt een obstakel voor digitale transformatie naar een wendbare, weerbare en onderscheidende organisatie.
Voor een succesvolle transformatie werken we samen met jou toe naar de juiste technische omgeving en databeheerorganisatie in end-to-end dataketens, waarin multidisciplinaire teams adequaat en gericht ontwerpen, ontwikkelen en continu waarde leveren. Gelijktijdig nemen we de medewerkers mee in de verandering door inrichting van de governance en training. Die context van samenhang en synergie zal de kosten verlagen, de besluitvorming verbeteren en de performance optimaliseren.
Belangrijke aandachtspunten
De belangrijkste aandachtspunten om de ambitie naar datagedreven werken te realiseren zijn:
- Gedragen zienswijze: Wordt data als een asset gezien en op boardniveau gebruikt voor factbased besluitvorming, en draagt men dat uit naar de gehele organisatie?
- Beschikbaarheid van data: Is alle data die voor de dienstverlening nodig is aanwezig en te gebruiken?
- Datakwaliteit: Is de kwaliteit van de data op orde en hoe verbeter je deze (gefaseerd)?
- Organisatieontwikkeling: Op welke punten is versterking van de organisatie noodzakelijk als het gaat om datagedreven werken?
- Gedragen roadmap: Hoe kan datagedreven werken concreet worden gemaakt in een breed gedragen roadmap?
- Communicatie: Het veranderen naar een datagedreven manier van werken heeft impact op de medewerkers. Hoe zorg je dat deze medewerkers betrokken zijn en dat ze op de juiste manier worden meegenomen in de nieuwe manier van werken?