Adaptief door het ecosysteemmodel
We leven in een wereld die steeds onzekerder is geworden. Bas: “Het tempo van verandering neemt exponentieel toe. Adaptief zijn is de laatste decennia in toenemende mate belangrijker geworden. Daar hebben we met ons ecosysteemmodel een goede formule voor. Ons decentrale model met ruim 25 expertbedrijven in hun eigen vakgebied maakt ons wendbaar bij ontwikkelingen in de markt en in de wereld. Zie het als verschillende speedbootjes die zeer wendbaar en succesvol kunnen opereren, vergeleken met een trage olietanker.”
Milou: “We kunnen snel schakelen, omdat we ondernemerschap en verantwoordelijkheid decentraal bij de bedrijven zelf leggen. Zij ademen ondernemingsgeest en gezond opportunisme. Hierdoor is het niet nodig om alleen vanuit een overnamestrategie weerbaar en wendbaar te blijven, maar ook vanuit organische groei. Business development is leidend in de bedrijfsstrategieën van onze labels en een groot onderdeel van onze succesformule.”
Bas: “Een ander element is optionaliteit. Als je adaptief en wendbaar wilt zijn, moet je kunnen inspelen op markttrends en verschillende klantvraagstukken. Daarom bieden we vaak meerdere opties in één oplossingsrichting, zoals Mendix en OutSystems in het low code-domein én SAP, Dynamics en AFAS in het ERP-domein. Dan kan het intern af en toe wrijven, maar het is in deze tijd en in onze markten doorgaans belangrijker om jezelf te organiseren rond effectiviteit en wendbaarheid, dan efficiëntie.”
Duurzaamheid als randvoorwaarde
Een andere belangrijke besturingsprioriteit in onze bedrijfsvoering is duurzaamheid. Milou: “Duurzaamheid is één van de grootste sectoronafhankelijke thema’s dat organisaties op lange termijn bestaansrecht geeft. Gelukkig zien we steeds meer klanten - naast het stukje wetgeving - uit intrinsieke motivatie stappen zetten. Bij Conclusion pakken we het thema op vanuit een proactieve ondernemende manier. Zo maken we het integraal onderdeel van onze bedrijfsvoering.”
Bas: “Daar sluit ik mij helemaal bij aan. Primair is het onze intrinsieke motivatie om duurzaamheid in alle facetten op te nemen van onze dienstverlening en activiteiten. Daarnaast helpen wij via onze dienstverlening en als verbinder klanten proactief bij het realiseren van hun duurzaamheidsdoelstellingen. Ten slotte is het thema zeer relevant voor onze positie op de arbeidsmarkt. We zien dat duurzaamheid – vooral bij de jongere generatie - een cruciale overweging is geworden om voor een bedrijf te kiezen.”
Near- en offshore strategie
Ondanks dat wij een aantrekkelijke plek bieden voor talent, hadden ook wij moeite met het vinden van genoeg capaciteit om invulling te geven aan alle klantbehoeftes? Milou: “Door de toenemende krapte op de arbeidsmarkt hebben we de afgelopen jaren gemerkt dat voldoen aan de (veranderende) klantvraag steeds moeilijker werd. Hiernaast vroegen klanten steeds vaker om teams vanuit een dynamisch (en internationaal) concept. Deze ontwikkelingen vragen om een andere benadering, waarbij het steeds logischer werd om naast onze dienstverlening ook een near- en offshore strategie uit te rollen. Deze strategie noemen we bij Conclusion OneShore.”
Bas: “Dit sluit naadloos aan bij het thema van relevant en adaptief zijn. Conclusion heeft de afgelopen jaren een enorme ontwikkeling doorgemaakt in termen van klanten, portfolio en omvang. Er zijn grotere klanten bijgekomen die vaak ook over de landsgrenzen opereren. Bij deze klanten wordt Engels als voertaal meer en meer geaccepteerd. Daarnaast is de bereidheid – zeker na corona - groter geworden om in internationale teams en locatie onafhankelijk samen te werken. Ook zien we dat onze concurrenten steeds vaker internationale leveringsmodellen hanteren. Inspelend op deze ontwikkelingen, hebben we onze delivery-strategie herijkt en een near- en offshore strategie bepaald waarin Portugal en Zuid-Afrika centraal staan. Ons ‘customer intimacy’-model is hierin altijd leidend. Milou vult aan: “Ons near- en offshore model is ‘blended’, we acteren als één team. Onze collega’s in Portugal en Zuid-Afrika zijn integraal onderdeel van onze teams. Borging van kwaliteit staat op één, met gedeelde verantwoordelijkheid in de delivery. OneShore is integraal onderdeel van onze Nederlandse dienstverlening en houdt ons weerbaar, wendbaar en onderscheidend. Uiteraard met aanblijvend lokaal ondernemerschap in Portugal en Zuid-Afrika.”