De kunst van het digitaal transformeren: dit was ConclusiON! 2024

Als digitale ontwikkelingen elkaar razendsnel opvolgen, hoe behoud je dan de controle? Deze vraag stond centraal tijdens het drukbezochte ConclusiON! 2024 in TivoliVredenburg. Gedurende het hele event kwamen alle facetten rondom de digitale transformatie samen op het inspiratieplein. Managing Director Conclusion Nederland Seger Theuns en CEO Conclusion Group Engbert Verkoren openden de middag door hun visie op de kunst van het digitaal transformeren te delen. Ze spraken onder andere over waarom verbeeldingskracht essentieel is voor succesvolle digitale en businesstransformaties. Want verbeelding maakt het mogelijk om een stip op de horizon te zetten, out-of-the-box te denken en zo tot betere oplossingen te komen. 

11 juli 2024   |   Nieuws   |   Door: Conclusion

Deel

ConclusiON! 2024 | De kunst van het digitaal transformeren
ConclusiON! 2024 | De kunst van het digitaal transformeren
ConclusiON! 2024 | De kunst van het digitaal transformeren
ConclusiON! 2024 | De kunst van het digitaal transformeren
ConclusiON! 2024 | De kunst van het digitaal transformeren
ConclusiON! 2024 | De kunst van het digitaal transformeren
ConclusiON! 2024 | De kunst van het digitaal transformeren
ConclusiON! 2024 | De kunst van het digitaal transformeren
ConclusiON! 2024 | De kunst van het digitaal transformeren
ConclusiON! 2024 | De kunst van het digitaal transformeren
techkunstenaar Daan Roosegaarde

Verbeeldingskracht in transformaties

Precies op die verbeeldingskracht ging techkunstenaar Daan Roosegaarde dieper in tijdens zijn inspirerende keynote. Volgens hem valt een betere wereld niet alleen te realiseren met techniek, het draait ook om perceptie. “Techniek is een gereedschap om een droom te verwezenlijken. Enkel cijfers zetten niet aan tot verandering. Een gevoel of ervaring wel,” vertelde hij. Deze woorden zijn eveneens relevant om mensen te enthousiasmeren voor duurzaam ondernemen. Niet moeten, maar wíllen. Daan deelde tot de verbeelding sprekende voorbeelden waarbij kunst en techniek samenkomen, waaronder biologisch afbreekbaar vuurwerk en het Icoon Afsluitdijk Project. Ook sprak hij over het belang van samenwerking tussen verschillende expertises om tot echte oplossingen te komen. Iets dat dagelijkse praktijk is voor de bedrijven uit het Conclusion-ecoysteem. Na deze opening verdeelden de aanwezigen zich over verschillende zalen waarin aansprekende Conclusion-klanten inspiratiesessies gaven over hun visie op de kunst van digitaal transformeren.

Samenwerking tussen business en IT

Wil je als organisatie veranderen, dan is samenwerking tussen business en IT cruciaal. Precies dat stond centraal in het vraaggesprek tussen Conclusion’s Eugène Reijgersberg én Renewi’s Group IT Director Ans Verlooy en Business Transformation Leader Frederik Paauwe. Ze deelden hun ervaring met het implementeren van een nieuw ERP-systeem en waarom het van belang is om als IT-afdeling continu met de business in gesprek te blijven. Ans: “Praat over waar de business naartoe wil en waar de pijnpunten zitten. En vertaal dat vervolgens terug naar hoe het systeem eruit moet zien.” Ze onderstreepte het belang om dit stap voor stap aan te pakken. Daar sloot Frederik zich bij aan: “Je kunt slechts zo snel gaan als een organisatie aan kan. Dus neem de tijd.”

Ron Kolkman, Rijkswaterstaat

Ron Kolkman van Rijkswaterstaat onderstreepte eveneens het belang van een integrale aanpak van de business en IT. Het agentschap heeft een veilig, leefbaar en bereikbaar Nederland als doel. Om dat doel te bereiken is IT onmisbaar. Zeker gezien de uitdagingen waar Nederland mee te maken heeft. “Niet alleen de klimaatverandering, maar ook de vraag naar meer duurzame energie en de fragiele staat van de natuurkwaliteit in Nederland komen op ons af. De digitale wereld speelt in al deze gebieden een grote rol.”

De menselijke maat

Dat de mens centraal staat binnen digitale transformaties, beseft Diederik Huszár, Managing Director Marketing & Propositions van pensioenuitvoerder APG. De organisatie staat aan de vooravond van een nieuwe pensioenregeling, maar dat is niet de enige uitdaging waar ze mee te maken hebben.

Gordon Smit, Hunkemöller

Ook streeft APG ernaar om de consument aan de hand te nemen zodat zij meer inzicht en begrip krijgen in hun eigen pensioen. Hiervoor ziet Diederik digitalisering als een enorme kans. “Door te digitaliseren, kunnen we onze huidige producten en dienstverlening verbeteren op basis van behoeften van deelnemers en werkgevers. Op die manier hebben we de digitale wereld én warm en persoonlijk contact samengebracht in één reis die drempels wegneemt.”

Tijdens de sessie van Gordon Smit, CIO van Hunkemöller, stond de menselijke maat – letterlijk – centraal. “We streven ernaar om vrouwen te voorzien van hun eerste bh als tiener én de bh’s die ze dragen als ze ouder zijn,” vertelde hij. “Dit betekende dat we snel moesten groeien, maar de verouderde ICT-infrastructuur kon dit nauwelijks bijbenen.” Gordon ging in op wat je als bedrijf kunt doen om de digitale transformatie vorm te geven. “We brachten het ERP-systeem naar de cloud zodat medewerkers vanaf elke locatie toegang kregen tot data en applicaties.” Vanuit het Conclusion-ecosysteem hielp myBrand Conclusion hen bij deze transformatie.

Klaar voor de toekomst

Voor veel bedrijven is toekomstbestendig zijn de reden voor een digitale transformatie. Zo ook voor NS. Geert van der Hoek, Director Data, Innovation & Analytics, nam de aanwezigen mee in hoe zij samen met Hot ITem Conclusion een nieuw dataplatform hebben ontwikkeld om reizigers de beste beleving te blijven geven. “Dankzij het nieuwe dataplatform hebben we heldere definities en een goed ingerichte data governance. Bovendien is het schaalbaar doordat we naar de cloud zijn gegaan. Hierdoor kunnen we onder andere de dienstverlening optimaliseren, drukte in de trein voorspellen, de veiligheid bevorderen en aantrekkelijke dienstroosters voor ons personeel maken.” Voor de komende jaren staat er nog genoeg op de planning. “Er zijn veel ontwikkelingen gaande, bijvoorbeeld op het gebied van AI. We kijken ernaar uit om op basis daarvan nog meer verbeteringen door te voeren,” aldus Geert.

ConclusiON! 2024 | De kunst van het digitaal transformeren

De mogelijkheden van AI stonden eveneens centraal tijdens de presentatie van Paul de Metter en Adil Bohoudi van Conclusion. “Niet alles wat tot de verbeelding spreekt is ook verantwoord,” zei Paul. “Er ontstaan problemen op het gebied van copyright. En met welke data is AI getraind?” Adil sloot zich hierbij aan. “Het gaat niet alleen over wat technisch mogelijk is, maar ook hoe je op een morele manier omgaat met AI.” Hij hamerde op het belang van het vinden van een balans tussen innovatie en ethische overwegingen.

Boordevol inspiratie naar huis

Op de borrel met de revolutionaire Touch DJ na afloop van de sessies wisselden onze gasten ervaringen met elkaar uit. De bezoekers gingen boordevol inspiratie over het beheersen van digitale vooruitgang naar huis. Dit laten de eerste positieve enquêteresultaten ook zien. We kijken uit naar de volgende editie. See you next year!

Aanmelden voor de nieuwsbrief van Conclusion

ALTIJD UP-TO-DATE

Met onze maandelijkse nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van relevant Conclusion-nieuws, interessante businesscases en de laatste trends van onze experts. Eenvoudig in je mailbox. Dat wil je niet missen.

Ook interessant!

Evenement
Tour de Conclusion: fiets mee in ons peloton
sep
17

Tour de Conclusion: fiets mee in ons peloton