Gefaseerde migratie, live met MVP
De daadwerkelijke implementatie startte in november 2018 samen met myBrand Conclusion. Daarbij zijn de onderdelen NS Groep en NS Reizigers, die voorheen al gebruikmaakten van dezelfde inrichting in SAP ECC, als eerste aangepakt. Zij gingen begin 2020 live. Het volgende bedrijfsonderdeel was NedTrain, waarin ook de Supply Chain Organisation zit met alle onderhoud op de treinen. “Dit was het meest complexe onderdeel van de hele migratie en kostte daarom de meeste tijd. Daarmee vergeleken was het bedrijfsonderdeel Stations dan weer relatief makkelijk”, zegt Stan. Deze twee bedrijfsonderdelen migreerden tijdens de coronapandemie, op het moment dat overal waar dat kon medewerkers verplicht moesten thuiswerken. “Toch heeft dat ons niet in de weg gezeten. We hebben daar prima omheen gewerkt”, zegt hij.
De uitdaging lag veel meer in het standaardiseren van de vaak complexe processen. Omdat je niet alles tegelijk kunt aanpakken, is het advies van Stan om desnoods maar live te gaan met een MVP. “Dat hebben wij bij NedTrain gedaan. We hebben gefocust op de user stories met de meeste waarde en die als eerste live gebracht. We gaan nu aan de gang met process mining om te onderzoeken waar we in de processen die minder waarde toevoegen efficiencyslagen kunnen boeken.” Begin 2021 waren zowel Stations (januari) en Nedtrain (februari) over naar het nieuwe SAP S/4HANA systeem.
SAP volledig binnen de standaard
NS is blij met de keuze om SAP volledig binnen de standaard te houden. “Daardoor kunnen we mee met de ontwikkelingen en kunnen we relatief makkelijk upgraden naar nieuwe releases. Omdat we nog met de on premise versie van S/4HANA werken, is het nog best wel wat werk om zo’n nieuwe release te implementeren. Daarom doen we tijdens zo’n upgrade een freeze van negen weken op het landschap. We hebben testautomatisering geïmplementeerd, zodat we snel kunnen testen en wijzigingen derhalve ook snel naar productie kunnen brengen.”