CRM- implementatie: Hoe pak je dat aan?

De voordelen van een CRM-systeem en hoe je het succesvol implementeert.

Wat is CRM-implementatie?

Organisaties doorlopen een CRM (Customer Relationship Management)-implementatie om een nieuw CRM-systeem zoals Microsoft Dynamics 365 te integreren in hun klantgerichte processen. Alle werkzaamheden op het gebied van sales, marketing en klantenservice breng je tijdens een CRM-implementatie onder in de software. Contactmomenten met klanten, de juiste flow van data voor verkoopprocessen en het beheren en bijwerken van klantgegevens doe je voortaan vanuit één CRM-oplossing. Een kernonderdeel van een CRM-implementatie is dan ook dat je (klant)data op de juiste plek in het systeem zet, zodat je klantrelaties kunt verbeteren en de klanttevredenheid verhoogt.

Impact van CRM-implementatie op de organisatie

De impact van een succesvolle CRM-implementatie is groot, onder andere voor de samenwerking binnen jouw organisatie. Met een CRM-systeemimplementatie centraliseer je al jouw klantgegevens en heb je niet langer een verzameling Excel-bestanden. Hierdoor is er altijd een 360-gradenbeeld van je klant en één waarheid, waardoor het makkelijker is om met andere afdelingen samen te werken. Daarnaast kun je (beter) geïnformeerde beslissingen nemen over en voor klanten, wat mogelijk veel goeds doet voor de relatie en uiteindelijk de verkoopcijfers. En niet te vergeten: één waarheid in klantgegevens geeft je ook een bak aan inzicht en de mogelijkheid om analyses op klantdata los te laten. Op die manier kun je proactief inspelen op behoeften van klanten of trends in de markt.

Het fijne aan het werken met de consultants van Conclusion MBS is dat ze uitgebreide kennis en ervaring met zich meebrengen. Niet alleen van de Dynamics-oplossingen en integraties, maar ook van de lokale wet- en regelgeving van de landen waarin we actief zijn. Hierdoor konden we een snelle én soepele implementatie realiseren. Daarnaast was de klik er gewoon.

Global IT Director

Conclusion MBS | Microsoft Dynamics Implementatie

Besparing op kosten

Een CRM-implementatie gaat natuurlijk gepaard met een investering. Maar daar staat tegenover dat een goed geïmplementeerd CRM-systeem flinke kostenbesparingen en een hoge Return on Investment (ROI) kan opleveren. Dat heeft er alles mee te maken dat je klantprocessen makkelijker automatiseert en daarmee stroomlijnt in een CRM-systeem. Hierdoor zijn bijvoorbeeld handmatige handelingen minder nodig. Naast dat dit jouw medewerkers productiever maakt, heeft het ook een positief effect op je operationele kosten, aangezien menselijke fouten minder voorkomen. Uiteindelijk mis je zo minder kansen en sta je als organisatie sterker in de markt ten opzichte van je concurrent. Ook op het gebied van marketing kun je met een CRM-implementatie kosten besparen. Dankzij het inzicht in klantgegevens, kun je klanten beter segmenteren en zo je marketingcampagnes gerichter en effectiever insteken. Hierdoor haal je met minder budget mogelijk betere resultaten, zoals waardevolle leads. 

Conclusion MBS collegas in overleg

CRM-implementatiepartner

Bij Conclusion MBS zijn we graag jouw Dynamics 365 CRM-implementatiepartner. We hebben eerder met dit bijltje gehakt en weten hoe we jou en jouw collega’s kunnen ondersteunen in een zorgeloze CRM-implementatie. Dat we hier veel ervaring mee hebben, betekent overigens niet dat we de CRM-implementatie als lopende band werk zien. Integendeel, het in kaart brengen van jouw IT-landschap en bedrijfsprocessen staat centraal in onze aanpak. We combineren jouw kennis van de organisatie met onze kennis van de branche, de business en functionaliteit van Dynamics 365. Van planning en configuratie tot aan training en ondersteuning: met Conclusion MBS als partner ben je verzekerd van een succesvolle en probleemloze CRM-implementatie.

Meer weten over een succesvolle CRM-implementatie? Neem contact op of stuur een email direct naar Jan-Douwe Jilderda.

Relevante cases

Wereldwijd uniforme business processen voor liftproducent

Wereldwijd uniforme processen dankzij Conclusion MBS