Wereldwijd uniforme processen dankzij Conclusion MBS

Conclusion MBS heeft geholpen met het stroomlijnen van processen in een grote internationale organisatie die zich specialiseert in het produceren van liften. Sinds de oprichting ruim 50 jaar geleden, heeft de liftproducent een wereldwijd distributienetwerk opgebouwd. Een substantieel deel van de business komt op het conto van de Nederlandse operatie, wat een van de grotere vestigingen betreft.  

Klant

Anonymous

Conclusion Consulting

Markt

Industrie

Thema

Adaptive enterprise applications

Publicatiedatum

8 april 2024

Wereldwijd uniforme business processen voor liftproducent

Grote autonomie

Hoewel de vestigingen van de liftproducent een grote autonomie hebben, is het voor het concern wel van belang dat primaire processen eenduidig zijn en een zekere uniformiteit hebben. Dit is bijvoorbeeld van belang om KPI’s te meten en vergelijken en om de financiële verslaglegging en verantwoording te standaardiseren. Standaardisering en uniformiteit bleken lastig te realiseren, zeker omdat het bedrijf explosief was gegroeid. Bestaande bedrijven hebben hun business uitgebreid, maar er zijn ook nieuwe ondernemingen aan het concern toegevoegd. Al deze afzonderlijke bedrijven hadden in meer of mindere mate hun eigen werkwijze.

Microsoft Dynamics 365 Business Central

Internationale uitrol van Microsoft Dynamics 365 Business Central

Met de bestaande ERP-omgeving van de liftproducent bleek het lastig om de gewenste eenduidige manier van werken te realiseren. Daarnaast was er bij de frontoffice geen duidelijk inzicht in de volledige klantreis. Er was dan ook grote behoefte aan één efficiënt IT-platform voor alle bedrijfslocaties, waarmee de volledige dienstverlening van het bedrijf – installatie, onderhoud en service van liften – kan worden ondersteund. Conclusion MBS was al actief voor de voorloper van de Nederlandse vestiging en was ook betrokken bij het onderzoek naar een nieuw ERP-systeem. Dit onderzoek en het begeleidend advies waren voor de liftproducent aanleiding om Conclusion MBS te betrekken bij de internationale uitrol van Microsoft Dynamics 365 Business Central.

Eenvoudige manier om corporate processen te automatiseren

Het advies van Conclusion MBS was duidelijk: implementeer Business Central. Dit ERP-platform past het best bij de transformatie die het bedrijf nastreeft en is toekomst- en groeibestendig. Dit komt onder andere vanwege het feit dat Business Central een volledig geïntegreerde oplossing voor financieel beheer, verkoop, inkoop en voorraadbeheer is. Dit helpt de liftproducent om haar processen beter te stroomlijnen en informatie realtime bij te houden. Daar komt bij dat Business Central cloud-gebaseerd is, wat betekent dat medewerkers vanaf elke locatie toegang hebben tot data en applicaties. Onderhoud en beheer worden op deze manier een stuk eenvoudiger; iedereen werkt altijd met de laatste versie. En ten slotte is het platform enorm schaalbaar. 

We hebben de complexiteit van al die verschillende IT-oplossingen omgezet in één omgeving die voor iedereen werkt.

Remco Tas, Solution Architect

Rekening houden met lokale wet- en regelgeving

“Ondanks het feit dat we met deze implementatie een meer eenduidige manier van werken willen realiseren, is er zeker ruimte om een aantal processen zo in te richten dat zij voldoen aan lokale wensen”, vertelt Remco Tas, Solution Architect bij Conclusion MBS. “Zo kunnen we ook rekening houden met de lokale wet- en regelgeving in de landen waar het bedrijf actief is.” Remco schetst een interessant traject, waarin het moederbedrijf de regie voert maar wel ruimte laat voor de cultuur van haar dochterbedrijven. Conclusion MBS had een template ontwikkeld waarin zo’n 70 procent van de Business Central omgeving voor ieder land vaststond. Zie dit als de ‘main omgeving’, met centrale inrichting. 

In overleg met de verspreide vestigingen werd de overige dertig procent ingevuld. “Dat waren soms lastige workshop sessies, omdat iedereen toch denkt dat de eigen manier van werken beter is. Er was daarentegen ook veel daadkracht bij de lokale teams. Er was commitment om Business Central tot een gezamenlijk succes te maken. Ik kijk terug op een leerzaam traject, waarin we complexiteit van al die verschillende IT-oplossingen hebben omgezet in één omgeving die voor iedereen werkt.” 

“We gaan behoorlijk de diepte in en kennen de bedrijfsprocessen goed. Dat zorgt ervoor dat we zakelijke wensen en eisen goed kunnen vertalen naar IT-functionaliteit. De samenwerking met de liftproducent, zowel met het hoofdkantoor als de verschillende vestigingen, is dan ook erg goed. Er ligt nu één oplossing voor de gehele internationale organisatie, die een eenduidige manier van werken mogelijk maakt.”

Wilbert Dirven

Sales Manager

Sales Manager Wilbert Dirven | Conclusion MBS

Eenduidige manier van werken

Sales Manager Wilbert Dirven voegt hieraan toe dat het ontzettend heeft geholpen dat Conclusion MBS het bedrijf en de sector goed kent. “We gaan behoorlijk de diepte in en kennen de bedrijfsprocessen goed. Dat zorgt ervoor dat we zakelijke wensen en eisen goed kunnen vertalen naar IT-functionaliteit. De samenwerking met de liftproducent, zowel met het hoofdkantoor als de verschillende vestigingen, is dan ook erg goed. Er ligt nu één oplossing voor de gehele internationale organisatie, die een eenduidige manier van werken mogelijk maakt.” 

De implementatie van het nieuwe ERP-platform heeft zijn vruchten afgeworpen. Zo zijn er nu uniforme processen op de verschillende bedrijfslocaties, efficiëntere supportwerkzaamheden en bovenal een beter beheersbaar systeem. De klantreis is overzichtelijk en volledig in beeld. Op groepsniveau krijgt kennisuitwisseling en -opbouw een flinke impuls en door de standaardisatie kan het concern nu beschikken over betere en actuele stuurinformatie. “Ten slotte is het goed om te vermelden dat we veel tijd hebben gestopt in verandermanagement. Dat is een belangrijk onderdeel geweest in het succes van de implementatie. Een nieuwe manier van werken moet je goed introduceren bij medewerkers en dat heeft Conclusion MBS geïntegreerd in de projectaanpak. Ik ben er trots op dat we deze internationale liftproducent echt verder hebben geholpen”, besluit Wilbert. 

Engineers with industrial robot

Microsoft Dynamics voor de maakindustrie

Bedrijven in de maakindustrie kampen met specifieke uitdagingen. Microsoft Dynamics 365 is een alles-in-één ERP- en CRM-systeem dat bedrijven al hun bedrijfsprocessen laat optimaliseren en automatiseren. Wij snijden het systeem toe op jouw individuele behoeften. Zo bieden we met Dynamics specifieke oplossingen voor de industrie. Dit stelt je in staat mee te bewegen met de ontwikkelingen in de sector.

doornemen van ketenregie met de klant

Conclusion in de industrie

De industrie is één van de markten waar we met het Conclusion ecosysteem écht impact maken. Ben je benieuwd naar onze gezamenlijke dienstverlening in de industrie?