Een nieuwe functionaliteit in het dashboard van het Landelijk Platform Zorgcoördinatie: ‘Meer grip op de pieken en dalen’

Al sinds de pandemie werkt Furore Conclusion aan de doorontwikkeling van het Landelijk Platform Zorgcoördinatie (LPZ). Furores QA engineer Hidde Uittenbosch en UX designer Dilip Birdja ontwikkelden een nieuwe functionaliteit die medewerkers van de spoedeisende hulp meer inzicht geeft in de druktetrends op hun afdeling.

12 februari 2024   |   Nieuws   |   Door: Furore Conclusion

Deel

Visualisatie van druktemeter mNEDOCS voor het Landelijk Platform Zorgcoördinatie

Overmatige drukte op de spoedeisende hulp is in veel ziekenhuizen een groeiend probleem. Om te zorgen dat spoedeisende-hulpafdelingen daar meer grip op krijgen, biedt het LPZ onder andere een visualisatie van de mNEDOCS: de modified National Emergency Department Overcrowding Scale. ‘Die score komt oorspronkelijk uit de Verenigde Staten,’ legt Dilip uit, ‘maar hij is gemodificeerd naar de Nederlandse context en wordt in het LPZ toegepast onder de noemer druktemeter. Gebruikers kunnen de druktemeter in het LPZ in realtime zien, maar terugkijken kon tot voor kort nog niet.’ Terwijl informatie over het verleden voor een SEH wel heel waardevol kan zijn om drukte te voorspellen.

In één oogopslag

Samen met het Landelijk Netwerk Acute Zorg (LNAZ) hebben Hidde en Dilip het afgelopen halfjaar hard gewerkt om gehoor te geven aan de gebruikerswens om inzicht te krijgen in de historische data op dit vlak. De pilot, waarin ze de historische data visueel hebben samengevoegd met de actuele data, is recent afgerond en de nieuwe druktefunctionaliteit is nu voor alle gebruikers beschikbaar.

‘Als je op maandagmiddag om twee uur in het dashboard kijkt, krijg je niet alleen de realtimescore van de drukte te zien, maar op de achtergrond ook de score van de drukte op alle eerdere maandagen om twee uur,’ vertelt Dilip enthousiast. ‘Je ziet dus niet alleen hoe de drukte zich op dit moment ontwikkelt, maar ook hoe een gemiddelde maandag eruitziet. Dat geeft SEH-medewerkers een beter beeld van wat ze mogelijk nog kunnen verwachten, en dat geeft ze weer meer grip op de pieken en dalen. Ze kunnen beter op drukte anticiperen en bijvoorbeeld op tijd extra personeel inschakelen.’

Furore collega's Hidde en Dilip
Input van werkgroepen

De nieuwe druktefunctionaliteit kwam tot stand op basis van input van gebruikerswerkgroepen. ‘Via die werkgroepen haalde het LNAZ heel gericht informatie op over de gebruikerswensen,’ vertelt Hidde. ‘Soms moesten we daarna nog extra in overleg met het LNAZ, bijvoorbeeld als de wensen nog niet helemaal duidelijk waren, en daarna keken we dan wat er mogelijk was binnen de applicatie. Op basis van al die informatie gingen we uiteindelijk aan de slag.’

Gebruikersfeedback

Waar Dilip verantwoordelijk was voor de gebruikerservaring van de vernieuwde druktescore, die hij nauw afstemde op de bestaande vormgeving van het dashboard, bewaakte Hidde als QA engineer de kwaliteit. Hidde: ‘Ik hielp vooraf dus met het in kaart brengen van de gebruikerswensen, testte de applicatie tijdens en na het bouwen en verzamelde achteraf de gebruikersfeedback. Daar kwamen nog heel waardevolle suggesties uit, bijvoorbeeld dat de score in de grafiek altijd in zijn geheel zichtbaar moet zijn om te voorkomen dat er een vertekend beeld ontstaat. Uiteindelijk hebben we daardoor een heel duidelijke visualisatie kunnen maken.’

Voor ons is het heel leuk om aan het LPZ te werken. Nu heb ik een veel beter beeld van de trends waar de SEH mee te maken heeft.

Hidde Uittenbosch, QA engineer Furore Conclusion
Beter beeld van de trends

Op de vraag of Hidde en Dilip hun ei kwijt konden in dit project, beginnen ze allebei te knikken. ‘Voor ons is het heel leuk om aan het LPZ te werken,’ licht Hidde toe. ‘Je hoort en leest vaak over de druk op de SEH, maar als leek weet je toch niet echt wat je je daar precies bij moet voorstellen. Nu heb ik een veel beter beeld van de trends waar de SEH mee te maken heeft, en weet ik bijvoorbeeld dat het op zaterdagen drukker is dan gemiddeld omdat mensen dan gaan sporten en klussen en dus meer kans hebben op een ongeluk. Dat vind ik wel heel interessant.’

Geen wonder dus dat ze allebei nog meer dan genoeg ideeën hebben om de functionaliteit verder te ontwikkelen. Hidde: ‘Het zou bijvoorbeeld heel handig zijn als de applicatie specifieke data gaat herkennen, al dan niet met behulp van machine learning. Dus dat het LPZ weet dat 31 december een feestdag is, en dat de drukte daardoor waarschijnlijk groter zal zijn. Dat zou een mooie volgende stap zijn.’