Naast dat we werken aan oplossingen voor bestaande vraagstukken van klanten, zijn we continu bezig met toekomstige situaties. Dankzij onze ervaring en achtergrond met het ov, weten we wat er speelt en wat er beter kan. Voor dit soort situaties bedenken we slimme innovaties welke we in de toekomst kunnen aanbieden voor klanten.
De Intelligent Platform Bar Lite
Zo hebben we de Intelligent Platform Bar Lite (IPBL) ontwikkeld. In Nederland bestaat een grote variatie aan trein- en perronlengtes. Dat vraagt om een dynamische informatievoorziening. De IPBL is een led-balk ingebouwd in het perron, die met voor iedereen herkenbare kleuren aangeeft:
- hoe lang de aankomende trein is;
- waar de trein precies gaat stoppen;
- waar de deuren (instappunten) komen;
- tot welke moment je veilig in- of uit kunt stappen.
De balk helpt zo reizigers sneller instappen. Ze kunnen zich bovendien beter verspreiden over het perron en hebben daarmee een grotere kans een zitplaats te vinden. De IPBL biedt ook de vervoerders een aantal grote voordelen: door de kortere in- en uitstaptijden kunnen ze vaker op tijd vertrekken. En doordat het systeem via radar ook het aantal in- en uitstappers kan bijhouden, kunnen vervoerders nauwkeuriger materieel en personeel inzetten.
Deze dynamische oplossing biedt spoorwegvervoerders de mogelijkheid om treinlengtes aan te passen op aantallen reizigers. Maar ook vervoerders die tram en metro inzetten, kunnen de reiservaring van hun klanten verbeteren met de IPBL. De lichtbalk is overal te monteren, energiezuinig (past lichtintensiteit aan op het omgevingslicht) en is zo goed als onverwoestbaar.
De IPBL is ook in te zetten om de veiligheid op perrons te waarborgen. Zo kan een rode balk na het fluitsignaal aangeven om niet meer in te stappen of in geval van calamiteiten de reizigers naar de dichtstbijzijnde uitgang te wijzen. Het is bijvoorbeeld ook mogelijk om personen te detecteren die het spoor betreden dankzij radarsensoren of om passenger counting gemakkelijker te maken.
Momenteel testen we de IPBL op metrostation Beurs, het drukstbezochte metrostation van Rotterdam. Op een deel van het perron wordt de komende maanden getest hoe de led-balk de RET kan ondersteunen om de reizigersstroming zo efficiënt mogelijk te maken. Deze pilot is een goed voorbeeld van hoe onze toekomstige reisinformatieoplossingen het huidige reissysteem kunnen helpen innoveren.