Het niveau van de reisinformatievoorziening in Nederland behoort tot de top van Europa. Niet verwonderlijk want zowel NS als andere vervoerders staan nooit stil in hun ambitie om continue nieuwe reisinformatiediensten aan te bieden. Echter is dit niet in ieder land zo. Wij willen de voorziening van reisinformatie generiek maken en daarom ontwikkelden we het Future Reis Informatie Services (FRIS) platform. Met dit platform kunnen we heel Europa voorzien van een hoogstaand niveau reisinformatie welke naadloos integreert met andere vervoersopties. Zelfs wanneer dit grensoverschrijdend is.
In Nederland profiteert de treinreiziger al vele jaren van een hoogstaand niveau van reisinformatie voorzieningen via digitale schermen op stations en perrons. NS en ProRail bieden alle vervoerders op de fysieke stationsschermen, via online kanalen zoals 9292 en met de NS-app continue nieuwe reisinformatiediensten aan. Soms vraagt een zeer lokale uitdaging daarbij om een speciale oplossing. Zo ook op treinstation Enschede waar de Duitse vervoerder Deutsche Bahn (DB) al geruime tijd een vaste dienstregeling aanbiedt aan treinreizigers. Alle Europese vervoerders werken hard om grensoverschrijdende integratie van informatiediensten laagdrempelig mogelijk te maken. Toch is het in de praktijk nog niet altijd even gemakkelijk om diverse reisinformatiekanalen te bundelen in het vertrouwde treinbeeld op de Nederlandse stations.
We hebben samen met NS gekeken naar de mogelijkheden om reisinformatie op de displays van NS en DB te integreren. Doordat het FRIS platform naadloos integreert met andere vervoersopties, ook wanneer deze grensoverschrijdend zijn, was dit een passende oplossing voor het vraagstuk. Door de presentatie tot op pixelniveau gelijk te trekken met de andere digitale schermen op Nederlandse stations, is het voor de buitenstaander onzichtbaar. Zo wordt de reiziger bediend met actuele informatie over de dienstregeling van zowel Deutsche Bahn als van de Nederlandse vervoerders.