Langdurige zorg

Bouwen aan een digitaal (t)huis: met ECD, digitale zorgtechnologie en data.

De langdurige zorg staat voor grote uitdagingen door een toenemende zorgvraag en tekort aan zorgmedewerkers. Digitalisering alleen is niet voldoende, maar is noodzakelijk om deze uitdagingen het hoofd te bieden. 

De langdurige zorg staat aan de vooravond van een zorginfarct, als we niet komen tot een structureel andere wijze van zorg organiseren en zorg verlenen. Dit is niet nieuw of verrassend, maar in toenemende mate de realiteit waar cliënten, zorgverleners en zorgbestuurders mee te maken hebben.  

Succesvolle inzet van digitalisering biedt kansen om de zorg niet alleen kwalitatief beter te maken, maar ook betaalbaar en toegankelijk te houden. Digitalisering draagt, indien goed toegepast, bij aan productiviteitsverhoging, werklastvermindering en werkplezier van de zorgverleners. 

Digitale zorg moet gezien worden als ‘gewone’ zorgverlening, goed ondersteund vanuit de organisatie, met daadwerkelijk toegevoegde waarde voor de cliënt en de zorgverlener. ​We spreken daarom van een digitale transformatie. Metaforisch kan deze transformatie worden gezien als de bouw van een digitaal (t)huis. 

dna-carehuis

Een huis waarmee een prettig thuis voor de cliënt wordt gecreëerd. Waar de zorgverlener efficiënt en effectief zorg kan verlenen en waar optimaal wordt samengewerkt met het netwerk van de cliënt.  

Zoals ieder bouwproces kent ook deze transitie onmisbare bouwstenen. Met deze bouwstenen kan de belofte van digitalisering succesvol worden ingezet. Hoe? Door innovatie niet technologie-gedreven maar zorg-gedreven te laten zijn.  

In de bouw van een solide (t)huis onderscheiden we verschillende fasen. Om te beginnen moet het fundament op orde zijn.  

De zorgprocessen op orde is fundamenteel, want digitalisering is geen doel op zich. De processen binnen de organisatie zijn leidend voor het gebruik van informatie en digitale middelen. Tegelijk biedt digitalisering ook de mogelijkheid om processen slimmer in te richten. Een passend ECD is nodig om processen optimaal te ondersteunen, te verbeteren, te borgen en registratielast te verminderen.  

Een solide fundament vraagt daarnaast een IT-team dat meebeweegt met de ontwikkelingen in de zorg en die zorgdraagt voor weerbare en wendbare IT-oplossingen die iedere dag beschikbaar en veilig zijn, maar die ook meebewegen met de ontwikkelingen in de zorg.  

Wanneer zorgprocessen en IT-organisatie op orde zijn, kan moderne zorgtechnologie ter ondersteuning van de cliënten, hun netwerk en zorgverleners ingezet worden. Aandacht voor adoptie van zorgtechnologie is hierbij van groot belang. Zorgverleners moeten vertrouwd raken met nieuwe digitale processen en toepassingen. Dit vraagt om digitale vaardigheden, die niet vanzelf komen, maar moeten worden ontwikkeld.  
 
Een volgende uitbreiding op het huis is het faciliteren van de digitale uitwisseling van zorggegevens. Zorggegevens delen in het netwerk van zorgverleners én met de cliënt en zijn netwerk wordt steeds meer gezien als goede en veilige zorgverlening.  
 
Wanneer er grip op IT is, kan ook worden gekeken naar een breder gebruik van gegevens. In eerste instantie wordt datagestuurd organiseren vaak ingezet om inzicht te krijgen in de prestaties van de organisatie en hierover verantwoording af te leggen. Met datagestuurde zorg wordt het mogelijk om direct in de zorgverlening toegevoegde waarde te creëren. Denk hierbij aan het gebruik van data uit zorgplannen om de ontwikkeling in de zorgvraag, preventie en efficiënte inzet van het zorgaanbod te voorspellen en te sturen.  

Wat kunnen we voor u betekenen? 

Onze ervaren adviseurs en projectmanagers beschikken over een unieke combinatie van kennis van zorgprocessen en systemen én hebben een rijke ervaring met implementatie van veranderingen en adoptie van digitale technologie. Of het nu gaat om het optimaliseren naar slimme processen, het realiseren van samenwerken en delen van informatie of de implementatie van zorgtechnologie: D&A consultants weten hoe we met u haalbare doelstellingen kunnen bepalen en bereiken. Met een heldere routekaart voor de realisatie van deze doelstellingen én de begeleiding bij de uitvoering van deze routekaart. 

Hierbij worden wij gewaardeerd voor en onderscheiden wij ons met onze pragmatische werkwijze en heldere communicatie. Geen technisch jargon, maar duidelijke stappen passend bij de omvang en ambities van de zorgorganisatie.  

Want met zorg voor elkaar houden we de zorg gezond. 

Meer weten?

Lees hier onze visie en meer over de bouwstenen en vul onderstaande aanvraagformulier in en download het visiedocument.

Download hier ons visiedocument

Vul hier je gegevens in en krijg het visiedocument in je mail!
Themagroep Langdurige Zorg

Onze klanten in de care

D&A Curamare
D&A | HVO Querido
Rivas
Mijzo
Pieter van Foreest
Hospice Kajan
Safier
Land van Horne
Annenborch
SEIN

Meer weten over een van onze andere thema's?

Digitale StrategieNetwerkzorgDigitale ZorgEPDDatagedreven werkenWeerbare & wendbare ICTRevalidatieLaboratoria