Minder OV-ongelijkheid met de uitgestelde reis

Vorige week stapte ik in Utrecht uit de trein en schoot nog even de supermarkt in voordat ik lijn 3 nam naar huis. Terwijl ik haastig mijn boodschappen voor die avond verzamelde, vielen mijn ogen op de reclameborden. Voor een prikkie kon ik naar mijn favoriete pretparken, dierentuinen en andere feestelijke bestemmingen. Aanlokkelijk, dat zeker, maar ik besloot het even te parkeren. Eerst naar huis, want mijn avondmaaltijd riep. 

20 december 2024   |   Blog   |   Door: Michiel Kroon

Deel

Conclusion-consulting

Meekomen is niet voor iedereen mogelijk 

Terwijl ik in lijn 3 zat, besefte ik ineens: die acties zijn hartstikke leuk, maar je moet er ook nog zien te komen. En dat is bepaald niet gratis. Hoe reis je naar dat pretpark of die dierentuin? Soms met de auto, een andere keer met het OV. Maar hoe is dat voor mensen met een kleinere beurs? Niet iedereen heeft de mogelijkheid om zomaar ergens naartoe te reizen, of het nu gaat om vrijetijdsbesteding of werk. In Nederland bestaat er zoiets als OV-armoede. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om ‘mee te komen’. Dat begrip gebruiken we vaak figuurlijk, maar in dit geval is het ook letterlijk zo. 

Niet iedereen heeft de mogelijkheid om zomaar ergens naartoe te reizen, of het nu gaat om vrijetijdsbesteding of werk

Michiel

Uitgesteld kopje koffie

Opeens moest ik denken aan het concept van het uitgestelde kopje koffie. Een horecazaak ergens in Nederland introduceerde dit idee jaren geleden. Als je een koffie bestelt, kun je naar eigen keuze een tweede, uitgestelde kop koffie bestellen en afrekenen. Die tweede kop wordt dan geserveerd op het moment dat iemand met een smallere beurs op een ander moment binnenkomt en zo even kan genieten van een bakkie troost. 

Fonds voor OV-kilometers 

Het zou mooi zijn als we zoiets ook in het OV kunnen toepassen. Voor elke tien OV-kilometers die je maakt, doneer je een kilometer aan een fonds. Dit fonds geeft mensen die door persoonlijke omstandigheden in OV-armoede verkeren, de mogelijkheid om alsnog met bus, tram of trein te reizen. Uiteraard doneer je alleen als je dat zelf wilt. Voor bedrijven waarvan veel medewerkers met het OV reizen, is dit een mooie manier om bij te dragen aan hun maatschappelijke roeping (Social Return On Investment). De gedoneerde OV-kilometers kunnen zowel voor privégebruik als voor woon-werkverkeer worden ingezet. 

Kilometers naar de juiste mensen 

Natuurlijk moet er wel iets geregeld worden om dit in goede banen te leiden. Er is een aantal toetsingscriteria nodig: moet het bijvoorbeeld gekoppeld worden aan een uitkering of inkomensgrens? En wellicht kunnen voedselbanken of opvangcentra voor dak- en thuislozen helpen bij het beschikbaar stellen van deze kilometers aan de juiste mensen? Zo zorgen we ervoor dat de OV-kilometers terechtkomen bij degenen die deze het hardst nodig hebben. 

De eerste stap is gezet 

Ik neem aan dat de apps en betaalsystemen van de verschillende OV-bedrijven wat aanpassingen nodig hebben om dit mogelijk te maken. Een vervoerder heeft al een belangrijke stap gezet: in Brabant, Limburg, Groningen en Drenthe hebben gemeenten de mogelijkheid om een OV-pas aan te bieden aan inwoners met een kleiner budget. 

Dus wat dacht u ervan, OV-bedrijven? Wie volgt? Wat wordt de maatschappelijke variant van uw gezamenlijke 9292? Tijd voor het aanpakken van de OV-armoede in Nederland! 

Reizigersvervoer

Conclusion in het reizigersvervoer

Reizigersvervoer is één van de markten waar we met het Conclusion ecosysteem écht impact maken. Ben je benieuwd naar onze gezamenlijke dienstverlening in het reizigersvervoer?