Compliance in je cultuur

Compliance is hot. Maar wat moeten medewerkers weten, en hoe krijg je het in de cultuur?

Medewerkers in overleg

Compliance in je cultuur

Compliance is belangrijker dan ooit. En niet alleen omdat de regeldruk toegenomen is. Van toezichthouder, werkgever en werknemer, tot klant en maatschappij: iedereen in de keten heeft hier mee te maken. Harder en meer rigide trainen op compliance lijkt niet de oplossing. Hoe krijg je dan wel compliance in je cultuur? 

Tegen welke uitdagingen lopen onze opdrachtgevers aan?

Medewerkers willen lekker aan het werk. Zich verdiepen in de rol en impact van compliance wordt ervaren als een hinderlijke onderbreking. Een e-learningmodule wordt tussen de werkzaamheden door vlug afgerond en ondertussen verwacht de interne en/of externe toezichthouder dat de werkende populatie voldoet aan de eisen. Ook is werken in de 21e eeuw zo verfijnd en complex geworden dat veel compliance-achtige zaken niet meer zo eenduidig zijn. Welke dilemma’s in het grijze gebied lopen de medewerkers tegenaan en hoe zorgen we dan dat ze de vaardigheden hebben om het juiste te doen. Een greep uit de vragen die we zien bij onze opdrachtgevers:

Mederwerkers leggen elkaar iets uit voor hun computers

Medewerkers een neus geven voor fraude

Fraude, het komt helaas vaker voor dan we denken. Dit kost de maatschappij echter veel geld. Daarom is het belangrijk dat baliemedewerkers bij de gemeente identiteitsfraude kunnen voorkomen. In opdracht van ICTU ontwikkelden we een blended leeroplossing over dit onderwerp.

Waar liggen mogelijkheden? Op zoek naar de motivatie

Bij Bright Alley lenen we graag elementen uit het marketingvakgebied als oplossing voor compliance-vraagstukken. Marketeers hebben immers een uitdaging: zij hebben weinig grip op de doelgroep en zijn in het digitale tijdperk ware ninja's geworden in het verleiden.

Bij het aanbieden van compliance-oplossingen gaan wij op zoek naar de intrinsieke motivatie van werknemers. Wat brengt compliant werken voor voordelen? Hoe kan compliant werken jouw werk verbeteren? Wij zetten de medewerker centraal in onze oplossingen. Kortom, tijd voor wat omdenken. En dat kunnen wij als geen ander.

Wie hielpen wij met hun compliancevraag?

ABN AMRO
Logo KLM
Logo GVB