'Eenvoud in IT: zo verandert de organisatie mee'

Een simpeler IT-landschap vraagt om een digitale transformatie. En daarmee een ingrijpende organisatieverandering. Maar hoe laat je zo’n verandering slagen? Verandermanager Michiel Hogerhuis vertelt er meer over.

24 maart 2021   |   Nieuws   |   Door: AMIS Conclusion

Deel

complexe data
20 Jaar evaring met verandermanagement

Als het aankomt op verandermanagement weet Michiel waar hij over praat. Het is al 20 jaar zijn vak. Ook schreef hij er al 7 boeken over. Een teken dat het onderwerp organisaties bezighoudt én er nog genoeg te leren valt, vindt hij. Op dit moment is Michiel verandermanager bij Accell Group, fabrikant van fietsen en fietsonderdelen.

Complexiteit is een kwestie van cultuur

“Complexiteit wil je wegnemen met een digitale transformatie. Tegelijkertijd komt die complexiteit niet uit de lucht vallen. Ik zie dat het vaak ingebakken zit in de cultuur van een organisatie. Die houdt complexiteit in stand. En in zo’n wirwar is het proces vaak schimmig en inefficiënt. Terwijl een digitale transformatie juist ook een agile manier van werken vraagt. Daarom zie je zo vaak dat digitale transformatie gepaard gaat met werken volgens agile/scrum.”

Mensen zijn het probleem niet

“Ik ben positief ingesteld en weet uit ervaring: mensen willen best veranderen. Het gaat erom ze mee te nemen. Gooien mensen hun kont tegen de krib, dan ligt dat echt aan de aanpak. Of het gebrek aan communicatie. Laat medewerkers de noodzaak voelen, zorg voor perspectief. Dat kan met storytelling, met film of bijeenkomsten. Ook een aanpak als scrum helpt hierbij.

“Laat medewerkers meepraten en denken. De tijd dat de baas of de chosen few precies weten wat er moet gebeuren, is echt voorbij. Daar zijn organisaties én hun IT-landschap gewoon te ingewikkeld voor. Betrek de mensen die dieper in het proces zitten bij je digitale transformatie.”

Begin bij het proces

“Een digitale transformatie, of het nu het digitaliseren van bedrijfsprocessen is of het veranderen van het IT-landschap, is een fundamentele verandering. Maar ook in de basis een organisatieverandering als alle andere. Er is een harde - proces, techniek - en een zachte, menselijke, kant. Ik begin bij dit soort fundamentele verandering altijd bij het proces, de harde kant. Is voldoende duidelijk hoe we tot het product of de dienst komen? Zit dit logisch in elkaar? Maar vooral: is het hele proces gericht op de klant? 

Elke organisatie kan digitaal transformeren

“Het idee is vaak dat “oude volwassen” organisaties een verandering moeilijker kunnen maken dan een bedrijf dat nog groeit. Dat is niet mijn ervaring. Ik ken heel oude organisaties die zich een digitale transformatie wonderlijk snel eigen maken. Ze zijn dan misschien vastgelopen in hun complexe IT, maar weten dat daar een transformatie voor nodig is. En omdat hun proces ontzettend helder is, lukt die transformatie vaak wonderwel. In essentie kan elke organisatie digitaal transformeren.” 

Tijd voor eenvoud in complexe IT. Want geloof het of niet: de oplossingen liggen vaak recht onder je neus. En wij weten waar we moeten kijken. Hier lees je welke simpele oplossingen er zijn voor complexe IT problemen.

Nieuws
Hilhorst

'Langer nadenken voorkomt complexe IT’ - Interview Cokky Hilhorst