Een nieuwe corporate website voor PME
Met de komst van Pensioen 1-2-3 staat transparantie in pensioencommunicatie hoog op de agenda. Meerdere pensioenfondsen hebben hun gehele marketing en communicatie onder de loep genomen en geëvalueerd of hun deelnemers wel duidelijk en transparant genoeg zijn ingelicht over hun pensioenopbouw. Helaas zorgen de vele mogelijke bijzonderheden in pensioenconstructies voor een doolhof aan informatie waar deelnemers niet wijs uit worden. Uitkomst? Moeilijk te navigeren corporate websites waar alles wel staat, maar waar de deelnemer weinig aan heeft.
Klant
PME
Markt
Financiële dienstverlening
Thema
Leading digital change
Publicatiedatum
3 februari 2021
Na drie jaar zegt ook minister Koolmees in een evaluatie dat begrijpelijkheid voor de deelnemers het grootste aandachtspunt is van Pensioen 1-2-3. Er komt bij pensioen natuurlijk veel kijken, maar uiteindelijk gaat het bij de deelnemers om geld voor later: een basisbehoefte voor eenieder. Met dat in gedachte en dat per 1 januari de pensioenen verlaagd zouden worden bij PME, werd Anna Eelhart (manager strategische klantcommunicatie PME) getriggerd. Dit betekent namelijk een verhoging in website traffic. “Als ik dan keek naar de oude website dan dacht ik bij mezelf: wat hebben we het met elkaar ingewikkeld gemaakt en totaal niet klantvriendelijk ingestoken.” Hier zag Anna haar momentum. “Als je als pensioenfonds er op zo’n moment ook echt bent om mensen op te vangen met hun vragen, dan sta je al met 2-0 voor bij de deelnemers.” Pensioencommunicatie weer klantvriendelijk te maken, met de ruimte en vrijheid van het bestuur. Daardoor kon ze Pensioen-1-2-3 interpreteren vanuit de deelnemer. “En dan moet je er pas over nadenken. Want iets wat ingewikkeld is, is makkelijker om ingewikkeld te houden. Pensioencommunicatie kort en persoonlijk maken is ingewikkeld, maar wel waar het pensioenfonds voor is. Daarnaast vertel je ook mensen wat ze zelf kunnen doen.”