Terugblik op succesvolle eerste editie van Xforce IMPACT: hoe maak je écht impact met automation?

Op 11 maart vond de allereerste editie van Xforce IMPACT plaats in Stadion Galgenwaard, de thuisbasis van FC Utrecht. Het event stond volledig in het teken van automatisering en trok direct de aandacht met meer dan 100 inschrijvingen. Met sprekers van Conclusion Xforce, Schiphol, Red Hat en HashiCorp bood de dag een dynamische mix van keynotes, diepgaande sessies en een mogelijkheid tot netwerken met vakgenoten op topsportniveau. Nu het stof is neergedaald, blikken we samen met directeur Angelo Kaijser en CTO Jitse Klomp van Conclusion Xforce terug op deze succesvolle eerste editie.

25 maart 2025   |   Evenement   |   Door: Emma

Deel

Een vliegende start met topsportmentaliteit

De dag werd afgetrapt door Angelo en Jitse, die direct een parallel trokken tussen het bedrijfsleven en topsport. “We zaten op een locatie die ademt wat wij willen uitdragen: het structureel maken van impact is topsport”, vertelt Angelo. “Het vraagt om visie, strategie en doorzettingsvermogen. Net als in de sport moet je continu blijven ontwikkelen en verbeteren om relevant te blijven.”

Jitse vult aan: “Bedrijven die willen groeien en impact willen maken, moeten net als sportteams een strategie formuleren die gebaseerd is op hun eigen kracht. Twee voetbalteams hebben dezelfde ambitie - winnen - maar ze hanteren niet dezelfde strategie. Zo werkt het ook in business: je kunt geen standaardaanpak kopiëren, je moet kijken naar je eigen organisatie en hoe je technologie strategisch inzet om je doelen te bereiken.”

Automation als drijvende kracht achter impact

Automation stond centraal tijdens deze eerste editie van Xforce IMPACT. Niet alleen als technische oplossing, maar als strategische enabler voor schaalbaarheid, efficiëntie en innovatie. “Automation is een belangrijke enabler voor digitale transformatie”, legt Angelo uit. “Maar het gaat verder dan dat. Automation heeft directe impact op de drie grootste uitdagingen van bedrijven: kostenreductie, duurzaamheid en medewerkerstevredenheid.”

 

Jitse benadrukt het belang van een strategische aanpak: “Veel organisaties beginnen met ad hoc automatiseringsinitiatieven, maar missen de koppeling met een overkoepelende strategie. De grootste waarde zit in standaardisatie en schaalbaarheid. Wil je echt impact maken, dan moet automation verankerd zijn in je bedrijfsstrategie.”

Het programma van Xforce IMPACT: Automation

  • Lunch
  • Kick-off door Angelo Kaijser en Jitse Klomp
  • Keynote Schiphol door Roel Donker en Alex Bron: Stap in de toekomst van luchthavens met onze visie op een autonome airport 2050
  • Partnersessie door Maxim Burgerhout, Automation Strategy Specialist Red Hat
  • Partnersessie door Nic Jackson, Developer HashiCorp
  • Ask the expert: onze experts beantwoorden de vragen waar jij geen antwoord op krijgt. Met Maxim Burgerhout, Nic Jackson, Lucas Jellema en Alex Bron. Onder begeleiding van onze eigen CTO, Jitse Klomp
  • Netwerkborrel

Schiphol’s visie op een autonome luchthaven in 2050

Een inspirerende keynote werd verzorgd door Roel Donker, Technology Lead Enabling Technology bij Schiphol, samen met Conclusion Xforce-consultant Alex Bron. De sessie gaf een kijkje in de toekomst van luchthavens en hoe Schiphol toewerkt naar een volledig autonome luchthaven in 2050.

 “Alles wat geautomatiseerd kán worden, wórdt geautomatiseerd”, licht Angelo toe. “Denk aan bagageafhandeling, het aansluiten van slurven op vliegtuigen, taxiën richting startbanen; alles met als doel om uitstoot te reduceren, processen te optimaliseren en de ervaring van reizigers en medewerkers te verbeteren.” Jitse benadrukt hoe Schiphol automation centraal stelt in de bedrijfsstrategie: “Wat Schiphol heel goed doet, is automatisering als speerpunt positioneren. Ze zien het niet als een IT-project, maar als een cruciale pijler van hun strategie. Dat is precies hoe bedrijven automation moeten benaderen.”

Partners Red Hat en HashiCorp deelden hun kennis

Xforce IMPACT bracht niet alleen de expertise van Conclusion Xforce naar voren, maar ook die van strategische technologiepartners Red Hat en HashiCorp. “We wilden laten zien dat automation niet alleen een Conclusion Xforce-verhaal is, maar een samenspel van expertise met onze partners en met het Conclusion-ecosysteem”, zegt Jitse. “Onze partners hebben een grote rol gespeeld in het event. Niet alleen maakten Red Hat en HashiCorp samen met Ingram Micro als sponsoren Xforce IMPACT mogelijk, ze deelden ook interessante inzichten met de aanwezigen. Zo gaf Maxim Burgerhout van Red Hat een sessie over hoe je automation strategisch naar een hoger niveau tilt met orkestratie, terwijl Nic Jackson van HashiCorp vertelde over hoe je automation technisch naar een hoger niveau tilt.”

Angelo vult aan: “Een belangrijke takeaway uit Maxim’s verhaal was dat veel bedrijven losse geautomatiseerde processen hebben, maar dat de echte waarde zit in het volledig automatiseren van de orkestratie. Alleen dan haal je de maximale impact uit automation.”

Ask the Expert: een interactieve afsluiting

De middag werd afgesloten met een dynamische ‘Ask the Expert’-sessie, waarin experts van Conclusion, Red Hat en HashiCorp vragen uit het publiek beantwoordden. “We hadden van tevoren vragen verzameld bij de deelnemers”, vertelt Jitse. “ Zo onstond er een waardevolle paneldiscussie met veel interactie tussen de experts, waaronder de sprekers tijdens de dag, maar ook met de waardevolle toevoeging van Conclusion-CTO Lucas Jellema. Dat maakte het een hele waardevolle afsluiting van de dag.” Angelo: “Je zag echt dat verschillende zienswijzen bij elkaar kwamen, wat leidde tot interessante gesprekken. Dit soort discussies zorgen voor kruisbestuiving en nieuwe inzichten, zowel voor de deelnemers als voor onszelf.”

Xforce IMPACT groeit verder

De eerste editie van Xforce IMPACT was een groot succes, maar het team kijkt ook al vooruit naar verbeterpunten. “We hebben als team een strakke organisatie neergezet, daar mogen we trots op zijn”, zegt Angelo. “Maar we blijven kritisch kijken naar hoe we de volgende editie nóg beter kunnen maken.” Jitse blikt terug: “Wat ik geweldig vond, was het 1+1=3-effect. De combinatie van een inspirerende locatie, sterke sprekers, een divers publiek en een energieke sfeer zorgde ervoor dat alles samenkwam.”

Heb je Xforce IMPACT gemist? Dan is er goed nieuws!

Voor wie de eerste editie gemist heeft, is er goed nieuws: de volgende Xforce IMPACT staat gepland op 17 juni 2025 en richt zich op Observability. “We gaan de lat nóg hoger leggen,” belooft Angelo. “Automation was pas het begin. Observability is de volgende stap. We nodigen iedereen uit om opnieuw samen met ons impact te maken. Xforce IMPACT is dé plek om inspiratie op te doen en in contact te komen met experts en vakgenoten.”

Ben jij erbij op 17 juni?

De inschrijvingen voor Xforce IMPACT: Observability zijn nu geopend. Zorg dat je erbij bent en ontdek hoe je jouw organisatie naar het volgende niveau tilt! Meld je nu aan.