Tot op de milliseconde
In zijn andere hobby blijft Alex bij de tijd, in dit geval zelfs letterlijk. Van zijn vader erfde hij namelijk de liefde voor het klokken maken. “Ik groeide op in een gezin met in de huiskamer zo’n tien klokken en met ieder een eigen klok in de slaapkamer.” En ja, daar leer je volgens Alex vanzelf doorheen slapen. Hij vervolgt: “Mijn vader repareerde ze en ik keek mee. Het klokken maken is echt precisiewerk. Als de slinger maar een fractie scheef hangt, werkt hij niet. Daar moet je goed voor kunnen luisteren.” Ook in dit geval haalt hij de boel graag uit elkaar om de uitdaging van het weer in elkaar zetten op te zoeken. “En dat is geen sinecure, als er een berg tandwielen voor je op tafel ligt”, verzekert hij.
Kick van het automatiseren
Als de werkdag dan weer begint, haalt Alex zijn uitdaging uit automatiseren. “Als ik een fantastisch mooi en stabiel Playbook kan maken wat een groot blok automatiseert, dan is dat kicken”, vertelt hij. Naast consultant is Alex ook Technical Coach en begeleidt hij collega’s vanuit Automation-perspectief. “Ik help collega’s in hun zoektocht naar interessante opleidingen en bereid ze voor op hun examens. Als ze die vervolgens halen, ben ik net zo blij als zijzelf.”
Superspecialist in Ansible
Alex ziet zichzelf als een “superspecialist” op het gebied van de automatiseringstool Ansible. Niet gek dus, dat hij er voor een volle zaal over mag spreken tijdens de Red Hat Summit Connect. In de dagelijkse praktijk zet hij zijn Ansible-skills in voor de Rabobank, de klant waar hij vanuit Conclusion Xforce gedetacheerd is. “Ik werk in de Automation Squad en wij beheren het Ansible Automation Platform.” Daar komt divers werk uit voort, dat op zijn tijd ook flink complex is. Alex geeft een voorbeeld: “Laatst automatiseerden we het configuratiebeheer. Dat zorgt ervoor dat computers zichzelf in de gaten kunnen houden en op verzoek vrij complexe operaties kunnen draaien. Zo’n Playbook dat we daarvoor schrijven, kan zomaar dagelijks tegen tienduizend computers aan draaien.” Naast zijn werk voor de Rabobank, bezoekt Alex ook andere klanten van Conclusion Xforce om te vertellen over het Automation-platform. “Stel mij een vraag over een technisch complex onderwerp en ik kan het begrijpelijk uitleggen”, verklaart hij waarom hij een welkome gast aan vergadertafels is.
Conclusion Xforce als thuisbasis
Als hij op kantoor is bij Conclusion Xforce, voelt Alex zich op zijn plek. “Ik ben hier in 2016 begonnen en heb geen dag spijt gehad van mijn keuze”, vertelt hij enthousiast. “Het is fijn om met zoveel vakspecialisten bij elkaar te zijn. Als Technical Coach organiseer ik iedere twee weken een kantoordag waarop we samenkomen. We werken dan aan onze eigen klantopdracht, maar hebben de mogelijkheid om kennis uit te wisselen, samen te lunchen, een beetje te kletsen en te darten. Op zo’n dag leren we ontzettend veel van elkaar én maken we een hoop lol; de perfecte combinatie als je het mij vraagt.”