2022: meer automation en een scherpe focus op veiligheid

Conclusion Xforce-directeur Mark Luursema had niet gedacht dat corona heel 2021 zou duren. Toch was het een goed jaar, met veel opdrachten, nieuwe partnerships voor monitoring én een hoge waardering door medewerkers. De uitdagingen voor dit jaar? De digitale transformatie en groei gaan door, terwijl ook de krapte op de arbeidsmarkt ons parten zal spelen. En uiteraard is security topprioriteit.

10 januari 2022   |   Blog   |   Door: Mark Luursema

Deel

Mark Luursema

Hoewel 2021 aarzelend begon, heeft de digitale transformatie zich niet door de pandemie laten tegenhouden maar die eerder versneld. IT ontwikkelde zich verder tot een cruciaal onderdeel van de business – niet langer een ondersteunend, maar een primair proces (met megaspelers zoals bol.com en amazon.com als lichtende voorbeelden). Nadat de onderzekerheden waren weggeëbd, trok de IT-markt dus gelukkig weer aan. Daarmee laaide ook de ‘war on talent’ in alle hevigheid op. De mensen waren niet aan te slepen en sommige bedrijven toonden zich wel heel erg agressief in hun werving.

Iedere week samen bijpraten

Natuurlijk zijn we Conclusion Xforce ook altijd op zoek naar goede nieuwe mensen. Maar we vinden het vooral belangrijk dat onze bestaande medewerkers graag bij ons werken en zich verbonden voelen met ons bedrijf. In een tijd waarin je elkaar weinig persoonlijk ontmoet, is dat best lastig. Daarom proberen we zo veel mogelijk om mensen bij elkaar te brengen en voor contactmomenten te zorgen. Zo hebben we naast een tweewekelijkse nieuwsbrief iedere vrijdagochtend een Teams-call waarin we bijpraten over de week. Hoe is het gegaan? Welke nieuwe medewerkers en opdrachten zijn er? En wat speelt er verder? We nemen de call op voor de mensen die er niet bij kunnen zijn.

Hoge waardering als werkgever

Ook naast het werk organiseren we leuke dingen, COVID-19 of niet. Onze ‘corona proof’ kerst drive-thru voor medewerkers en klanten was bijvoorbeeld een groot succes. We zien in de cijfers van ons jaarlijkse medewerkersonderzoek dat de betrokkenheid en bevlogenheid van onze medewerkers enorm is gegroeid. Het bureau dat dit onderzoek voor ons uitvoert, is het grootste in Europa en heeft ons op basis van onze uitstekende resultaten uitgeroepen tot ‘World Class Workspace 2022’ (voorheen Beste Werkgever). Daar zijn we heel erg trots op, helemaal als je bedenkt dat we dit in coronatijd hebben bereikt.

Nieuwe kansen door thuiswerken

Thuiswerken blijkt een enorme uitkomst voor veel van onze mensen. Ze kunnen werken waar en soms wanneer het ze het beste uitkomt en dat resulteert in een betere werk-privébalans. Onze opdrachtgevers hebben daar geen enkel probleem mee. Dat we meer op afstand kunnen werken, heeft nog andere grote voordelen. Want we kunnen nu ook mensen aan de andere kant van Nederland of zelfs over de landsgrens opdrachten laten aannemen. We verwachten dat de IT-markt zich dit jaar jaar positief zal blijven ontwikkelen, dus die twee dingen samen bieden nieuwe kansen.

Automation om groei te managen

Onze grootste uitdaging in 2022 zal het creëren en managen van groei zijn en dit los te koppelen van groei in personele bezetting. Het antwoord op die uitdaging is het leveren van services, waarbij zo veel mogelijk beheertaken worden geautomatiseerd. Voor repeterende taken zijn dan geen mensen meer nodig, zodat zij zich kunnen focussen op complexe zaken. Automation is naast containerisatie, cloud en monitoring een van de vier focusgebieden van Conclusion Xforce.

Monitoring partnerships

Op het gebied van monitoring is er ook goed nieuws. We zijn in 2021 businesspartner geworden van Dynatrace en Checkmk, twee leveranciers van intelligente monitoringtools. Deze partnerships bieden interessante kansen voor onze opdrachtgevers. Hybride IT-omgevingen met systemen on-premise en in de private of public cloud worden immers steeds complexer. Applicaties staan verspreid over deze platformen, wat de monitoring ingewikkelder maakt. Voor veel organisaties zijn IT-systemen onderdeel geworden van het primaire bedrijfsproces en is de User Experience die hun klanten ervaren hét visitekaartje van de organisatie. Werkt een webapplicatie van een winkel of bank niet optimaal, dan helpt goed ingerichte tooling dit snel te detecteren en kan het zelfs aanwijzen in welk onderdeel van de keten de fout optreedt. Dit jaar gaan we extra aandacht besteden aan monitoringoplossingen via webinars en workshops.

Cybersecurity voorop

Vooruitkijkend naar het komende jaar is er nog een zeer actueel onderwerp dat niemand zal verbazen: de aandacht voor cybersecurity zal een enorme vlucht nemen. Er zijn in 2021 veel hacks, datalekken en gijzelingen geweest, bij organisaties in diverse sectoren. Daarbij werden ook zeer gerenommeerde organisaties in Nederland geraakt. En momenteel wordt er nog volop gewerkt aan het dichten van het achterdeurtje in log4j, een component dat onderdeel uitmaakt van heel veel systemen. Bij Conclusion Xforce staan wij klaar voor onze opdrachtgevers om deze kwetsbaarheden in kaart te brengen en op te lossen. Zo dragen we bij aan een nieuw jaar dat hopelijk niet alleen gezond en gelukkig is, maar óók veilig.

Meer weten over de plannen van Conclusion Xforce voor 2022 en wat we voor jouw bedrijf of voor jou als IT-professional kunnen betekenen?

Meer weten?

Over onsNieuws & blogsOnze vacaturesOnze expertises