Paul van der Gijp en Emiel Nawijn over de aftrap van het Design Gilde

EXPERTS PRATEN MET EXPERTS
Op donderdag 14 maart 2024 was de kick-off van het Designgilde. Een gilde is een plek waar je kennis uitwisselt met vakgenoten. Het leuke aan een gilde is dat je juist vakgenoten treft bij andere Conclusion-bedrijven dan het bedrijf waar je zelf werkzaam bent. Met een opkomst van zo’n 30 designers, strategen en andere geïnteresseerden vanuit verschillende Conclusion-bedrijven was het een groot succes! Paul van der Gijp en Emiel Nawijn zijn de aanjagers van dit ambitieuze project bij Conclusion. Ze zijn vastberaden er een succes van te maken. Emiel: “Het echt op de kaart zetten van dit gilde vraagt, met name het eerste jaar, veel tijd en aandacht van ons. Daarna hopen we dat de leden van het gilde elkaar steeds meer uit zichzelf kunnen vinden.” 

29 juli 2024   |   Blog   |   Door: Werken bij Conclusion

Deel

Werken bij Conclusion

Even voorstellen

Paul: “Bij Conclusion Consulting begeleiden we digitale transformaties door het mensgericht toepassen van business, change en digitale expertise. Ik werk sinds november 2021 bij Conclusion Consulting. Als principal consultant werk ik hier samen met een team van service designers binnen het domein van digitale strategie. Al vroeg in mijn carrière besefte ik het belang van design voor bedrijfstransformatie. Deze impact gaat verder dan alleen 'plaatjes' maken. Bij Conclusion Consulting kreeg ik de gelegenheid om mij verder te ontwikkelen op het snijvlak van design, strategie en transformatie. Dit was precies wat ik zocht.”

Emiel: “Bij Bikkelhart ontwerpen en optimaliseren we digitale klantreizen in de breedste zin van het woord. Sinds januari 2022 ben ik design director van dit bedrijf, maar ik werk hier al sinds de oprichting 15 jaar geleden. Mij is destijds gevraagd of ik de hele designdiscipline binnen het bedrijf wilde opzetten. Ik had toen geen achtergrond in design, wel in psychologie. Dit kwam zeker van pas, omdat we veel gedragswetenschap gebruiken in onze manier van werken. Ongeveer 2,5 jaar geleden werden we onderdeel van 4NG, wat tegenwoordig Conclusion Experience heet. Ik werk hier na al die jaren nog steeds met veel plezier.”

In de middeleeuwen kwam je als leerling in dienst bij vakmannen die binnen het gilde hun kennis en ervaring deelden.

Emiel Nawijn, strategy director van Bikkelhart | part of Conclusion

Een gilde, is dat niet iets uit de middeleeuwen?

Emiel: “Het principe is inderdaad hetzelfde. In de middeleeuwen kwam je als leerling in dienst bij vakmannen die binnen het gilde hun kennis en ervaring deelden. Dat willen we ook met het designgilde. Alleen dan niet expliciet gericht op het idee van junioren leren van ervaren medewerkers.”

Paul: “Volgens mij is het ook natuurlijk dat gelijkgestemden elkaar opzoeken. We hebben een uniek ecosysteem van ruim 25 IT- en business georiënteerde bedrijven. Deze bedrijven werken al veel samen aan projecten van klanten. Dit ecosysteem is wel vrij technisch georiënteerd. Binnen dit gilde willen we juist de breedte van het designvak opzoeken en de samenwerking intensiveren. Emiel en ik introduceerden dit gilde enige tijd geleden aan een ander gilde bij Conclusion, het architectuurgilde. We merkten dat er daar onduidelijkheid bestond over wat we precies doen en hoe breed ons vakgebied is. Van product design tot servicedesign en van UX-design tot fotografie. We doen het allemaal. Toen werd hen ineens duidelijk dat regelmatig terugkerende vragen van klanten, die zijzelf niet konden oplossen, wél door ons opgelost konden worden.”

Emiel: “Ook bij Conclusion-bedrijven die zich op grote lijnen wel met hetzelfde vakgebied bezighouden, is nog veel winst te behalen wat betreft kennisdeling en het ontdekken van mogelijkheden om elkaar te helpen. Bij Bikkelhart hebben we 16 designers en werken we als ‘doeners’ vooral vanuit de creatieve kant met gedragswetenschap als fundament. Binnen dit vakgebied heb je echter ook ‘designdenkers’. Dat zijn mensen die zich meer bezighouden met verandermanagement en de begeleiding van creatieve processen. Door in contact te komen met professionals die aan de andere kant van het spectrum van deze brede discipline werken, kunnen ook wij onze kennis van het vakgebied sterk uitbreiden.”

Met het gilde willen we de designexpertise in de breedte optillen en binnen heel Conclusion beter maken.

Paul van der Gijp, principal consultant bij Conclusion Consulting
Werken bij Conclusion
Werken bij Conclusion
Werken bij Conclusion
Werken bij Conclusion

Hoofddoelen van het Designgilde

Emiel: “Voordat Paul en ik met het gilde wilden starten, brachten we eerst voor onszelf in kaart wat we ermee wilden bereiken. Uiteindelijk hebben we 3 hoofddoelen geformuleerd. Zoals gezegd is kennisdeling een belangrijk doel; met het gilde willen we de designexpertise in de breedte optillen en binnen heel Conclusion beter maken. Het tweede doel is dat mensen elkaar kunnen vinden binnen Conclusion. Dat je weet wie er specialist is op welk gebied en waar je kunt aankloppen voor hulp, advies en samenwerking.” Paul: “En dit hangt samen met het derde doel. Doordat je weet wie je moet inschakelen als je een klant zelf niet kunt helpen, kun je de klant toch van dienst zijn en zo een langetermijnrelatie opbouwen.”

Ook werken bij Conclusion?

Het Conclusion ecosysteem bestaat uit meer dan 25 bedrijven. Ieder bedrijf is uniek en heeft zijn eigen expertise. Voor welk bedrijf ga jij?
Werken bij Conclusion
Werken bij Conclusion
Werken bij Conclusion