Virtual Sciences Conclusion wilde wél investeren in mijn ontwikkeling
In 1995 wordt MQ (Message Queue) gelanceerd. De techniek wordt gebruikt in Enterprise Application Integration en zorgt ervoor dat processen asynchroon met elkaar kunnen communiceren. Vlak nadat het product op de markt komt, raakt Peter Roemer er al door gefascineerd. “Ook vandaag de dag is MQ nog altijd relevant.”
22 november 2021 | Blog | Door: Virtual Sciences Conclusion
Deel
Niemand anders wilde MQ-cursus volgen
Dik twintig jaar geleden was Peter gedetacheerd bij een wereldwijd commercieel bedrijf in vloeren. Daar moesten het magazijn- en verkoopsysteem aan elkaar gekoppeld worden. Voor die koppeling wilde het bedrijf het toen nog gloednieuwe MQ inzetten. Het enige probleem was dat geen van de medewerkers de behoefte voelde om zich in MQ te laten scholen. “Daar zag ik een kans”, kan Peter zich nog goed herinneren. “Ik ben meerdere MQ-cursussen bij IBM gaan volgen en sindsdien helemaal in die wereld gerold.”
Aan de wandel met een floppy disc
Destijds kon Peter nog niet overzien dat MQ ruim een kwart eeuw later nog altijd veel gebruikt wordt. En belangrijker: nog altijd actueel is. “MQ was revolutionair. Ineens kon je data uitwisselen tussen bijvoorbeeld Linux en een systeem dat op Windows draaide. Eerder moest je daarvoor een floppy disc pakken, de data daarop zetten en letterlijk van het ene naar het andere systeem lopen. Tja, zo ging dat vroeger …” Voordat ervaren rot Peter bij Virtual Sciences Conclusion terecht kwam, werkte hij bij een grote bank en verzekeraar. “Ook daar wordt MQ veel ingezet.”
Selecte MQ-groep van IBM
Momenteel maakt de integratiespecialist onderdeel uit van het ESB TAB Team. “Daar gebruiken we MQ om de koppeling te maken tussen software van de klant en systemen waar eindgebruikers op zitten”, legt hij uit. Bang voor een kennisachterstand hoeft Peter niet te zijn, want hij maakt deel uit van de selecte MQ-groep van IBM. “Eens in de zes weken komen we digitaal bij elkaar. De architecten en ontwikkelaars van IBM schuiven dan ook aan. Ze delen waar ze mee bezig zijn en welke ontwikkelingen er in de pijplijn zitten. Wij als MQ-specialisten mogen ideeën aandragen en kunnen fouten in de software aanstippen. Na de online sessies krijgen we alle ruimte om de documentatie te bestuderen.”
Samen met de klant de beste oplossing vinden
“Ik heb er nog steeds veel plezier in om klanten en collega’s te helpen bij het oplossen van integratievraagstukken. Dat maakt mijn werk al veertig jaar lang zo interessant”, zegt de duidelijk bevlogen Peter. “Vorig jaar kwam het verzoek vanuit de klant om grote aantallen berichten die nog via ESB liepen in het vervolg via MQ te laten lopen. Ze vroegen of ik als expert bij dat overleg wilde aanhaken. Ik hoorde het verhaal aan en kon meteen aandachtspunten aanstippen waar ze zelf geen weet van hadden. Mooi om op die manier samen met de klant de beste oplossing te kunnen vinden.”
‘Investeren in mijn ontwikkeling’
Elf jaar geleden begon Peter aan zijn carrière bij Virtual Sciences Conclusion. “Mijn vorige werkgever had goedkeuring gegeven voor een cursus, maar trok die later weer in. Terwijl ik die cursus ontzettend belangrijk vond voor mijn ontwikkeling. Een collega van me werkte eerder al voor Virtual Sciences en maakte opnieuw de stap om hier aan de slag te gaan. Zo raakte ik ook in gesprek met de mensen achter Virtual Sciences. Zij vonden het juist belangrijk om in mijn ontwikkeling te investeren. Tot op de dag van vandaag maken ze die belofte volledig waar. Ik heb geen seconde spijt gehad van mijn overstap.”
Uniek na veertig jaar in de automatisering
Peter ziet zijn werk als één grote puzzel: “Heel vaak vind ik al snel aanwijzingen die leiden naar de oplossing. Maar er zijn zoveel parameters en lagen waar ik rekening mee moet houden, dat ik de oplossing soms ook niet zie. Dan is het fijn om te weten dat er altijd wel een collega is die het kan fixen.” De integratiespecialist is onder de indruk van zijn huidige team: “We zijn erg hecht, hebben alles voor elkaar over en hebben allemaal hetzelfde doel voor ogen: ervoor zorgen dat de klant dik tevreden is met ons werk. Ik werk al ruim veertig jaar in de automatisering, heb heel wat leuke teams mee mogen maken, maar dit is echt uniek. Als iemand een incident meldt, blijft het nooit langer dan tien minuten stil. Binnenkort gaan twee trainees ons team verlaten, daar zien we nu al tegenop. Dat coachen van jongere collega’s doe ik graag.”
Coach van Lieke Martens en Kika van Es
Coachen deed Peter ook lange tijd als jeugdtrainer bij de voetbalclub in zijn vorige woonplaats Boxmeer. “Daar had ik de Oranje Leeuwinnen Lieke Martens en Kika van Es in mijn elftal. Die twee meiden waren de uitblinkers in het team waar verder alleen jongens speelden. Schitterend om te zien. Toen Kika voor Ajax ging voetballen deed mij dat als Feyenoorder wel een beetje pijn hoor, haha.” Eerder deze zomer miste Martens een belangrijke penalty op de Olympische Spelen. Peter leefde intens mee: “Zo jammer! Hadden ze mooi een keer van de VS kunnen winnen. Maar het feit dat ze daar stonden, was al supergaaf en een hele prestatie. Dat neemt niemand ze af.”