blog

”OneShoring”, heel iets anders dan ‘offshoring dicht bij huis’

14 januari 2025
Door: Conclusion

Deel

Conclusion OneShore

Vrijwel iedere IT-organisatie heeft wel eens gebruikgemaakt van offshoring: het uitbesteden van werk aan teams in bijvoorbeeld India, Filippijnen en Vietnam. De successen die daarmee behaald zijn, zijn wisselend. Maar wat al die projecten gemeen hebben, was dat het gaat om het uitbesteden van afgebakende werkpakketten door frontoffice teams in Nederland aan backoffice teams in het verre oosten. Teams die verder niet of nauwelijks met elkaar samenwerken.

Waarom offshoring niet past

Ook Conclusion heeft in het verleden wel eens geproefd aan offshoring, maar voor ons soort dienstverlening, leent deze vorm zich niet goed. Wij werken immers altijd nauw samen met onze klanten. Wij vinden het belangrijk dat onze teams de processen bij onze klanten door en door begrijpen, want anders kun je geen diensten leveren die écht aansluiten bij de klant behoeften. Zo’n situatie creëer je alleen als de internationale teamleden integraal onderdeel uitmaken van het lokale team. En als de werkcultuur van internationale teamleden aansluit bij die van de Nederlanders in het team.

Arbeidsmarktuitdaging

Tegelijkertijd hebben we natuurlijk wel te maken met een arbeidsmarktuitdaging. De ‘war on talent’ is groot, helemaal als je ook nog eens medewerkers zoekt die goed bij het Conclusion-DNA passen. En daarmee bedoelen we mensen die pro-actief en kritisch zijn en met originele ideeën komen; geen medewerkers die simpelweg een taak uitvoeren die ze opgelegd krijgen. We weten allemaal dat deze specialisten schaars zijn. Universiteiten, HBO- en MBO-instellingen leiden te weinig ICT-specialisten op. Ervaren software-ontwikkelaars kun je al helemaal niet vinden. En zelfs het werven van mensen zonder ICT-ervaring maar met de wil om het vak te leren is heel erg lastig.

Ons antwoord: OneShoring

We hebben daar gelukkig iets op gevonden: OneShoring. We hebben drie bedrijven uit Portugal en Zuid-Afrika binnen het Conclusion ecosysteem verwelkomd. Deze bedrijven blijven hun lokale klanten bedienen. Maar ze leveren ook expertise aan onze Nederlandse klanten. Het zijn bedrijven die cultureel dicht bij ons staan, die over het juiste Conclusion DNA beschikken.

Samengestelde klantteams

Op het moment dat onze Portugese of Zuid-Afrikaanse collega’s voor een Nederlandse klant werken, maken zij integraal onderdeel uit van de Nederlandse klantteams. Eigenlijk gaan we precies zo te werk als wanneer we een volledig Nederlands klantteam samenstellen. We passen het team aan op de project requirements, het type dienstverlening dat wordt gevraagd, de benodigde vaardigheden, de kosten; uiteraard rekening houdend met eventuele restricties. Omdat onze teams in Nederland al gewend zijn om hybride te werken en daarbij op afstand samen te werken via Teams en andere digitale tools, verandert er verder niets in de werkwijze (behalve de taal).

Zowel voor projecten als voor managed services

We zetten deze werkwijze zowel in bij kortlopende projecten als bij onze managed service dienstverlening. In dat laatste geval zal er nog meer nadruk worden gelegd op teambuilding en elkaar fysiek ontmoeten. Terwijl in het eerste geval vooral de kennisuitwisseling en tijdelijke capaciteitsuitbreiding centraal staat.

WhitepaperOneShore

Capaciteit en kwaliteit met OneShore

In een tijd waarin digitale transformatie steeds complexer wordt door globalisering en technologische ontwikkelingen, geloven wij in één krachtig team, gevormd door ervaren internationaal IT talent, werkend aan één oplossing.