Waar liggen de kansen?
Vrijwel ieder proces kun je wel efficiënter maken met behulp van AI, zegt Maartje. “Het is de kunst om je niet te laten verleiden door de mogelijkheden van de technologie, maar door het begrijpen van je grootste uitdagingen en hoe AI een deel kan zijn van de oplossing. Vaak zitten de oplossingen in hele simpele dingen. Medewerkers op de werkvloer weten vaak ook haarfijn aan te wijzen waar bottlenecks zitten. Begin dus eens met een paar dagen meelopen op de werkvloer. Probeer dat werk te begrijpen en vraag medewerkers naar hun uitdagingen.”
AI kan vaak helpen bij het opsporen van bottlenecks. Eén van de instrumenten is text analytics, waarbij je teksten analyseert met behulp van NLP (Natural Language Processing)-technieken. Zo kun je bijvoorbeeld de onderwerpen analyseren van mensen die een callcenter bellen: wat zijn de meestvoorkomende vragen of welk proces zorgt voor de meeste klachten? Maartje: “Het is al meerdere keren voorgekomen dat we door het analyseren van telefoongesprekken of e-mails van klanten achter problemen kwamen die binnen een paar uur opgelost konden worden. Bij één klant konden we met betere informatieverziening op de website 23 procent van inkomende telefoongesprekken voorkomen.”
Je kunt ook operationele data analyseren met AI. Neem bijvoorbeeld een bedrijf dat parkeergarages en gebouwen beheert. Zij kunnen realtime data verzamelen van alle apparaten die worden ingezet, zoals slagbomen, betaalautomaten, toegangspoortjes et cetera. “Op basis van die data kun je afwijkingen ten opzichte van de normale gang van zaken detecteren. Bijvoorbeeld: op zaterdagmiddag worden er ineens in een parkeergarage in het centrum 80 procent minder betalingen geregistreerd. Het Operations Control Center krijgt dan direct een seintje om te controleren wat er aan de hand is en eventueel een monteur te sturen, nog voordat klanten zelf melden dat er een probleem is”, zegt Maartje. Waar IT-ers bij de term AIops vaak enkel denken aan hun eigen IT-operatie, munt Gartner die term voor AI-oplossingen die iedere vorm van operationele data analyseren. Het mooist is als je dit kunt combineren met realtime decision making.