Een nieuwe kijk op je applicatielandschap: van applicatiedenken naar procesdenken

Wie kent het niet: informatie die nog met de hand van de ene in de andere applicatie wordt overgetypt, statusinformatie uit verschillende applicaties die niet met elkaar overeenkomt, administratieve fouten die zorgen voor veel repeterend werk en vertragingen in het proces. Dat komt doordat de enterprise applications de applicaties die de kernprocessen in een bedrijf faciliteren niet goed op elkaar aansluiten. Daardoor slagen ze er niet in hun belangrijkste taak goed te vervullen: het dusdanig stroomlijnen van processen dat taken ‘first time right’ worden uitgevoerd en processen voorspelbaar verlopen. Dat kost niet alleen veel tijd en geld in het hier en nu, maar zorgt er ook voor dat managers veel te veel bezig zijn met de operatie en veel te weinig met de toekomst.  

22 juli 2024   |   Blog   |   Door: Conclusion

Deel

Een nieuwe kijk op je applicatielandschap: van applicatiedenken naar procesdenken

Krachtig leiderschap vereist

Om processen voorspelbaar te maken en taken ‘first time right’ uit te voeren, is het belangrijk dat data frictieloos door processen stroomt. Dat klinkt als een droomscenario. Toch is dat heel realistisch, als je maar bereid bent om op een andere manier naar je applicatielandschap te kijken. Op een manier waarbij je je end-to-end processen centraal stelt. Je denkt dan niet langer in termen van applicaties – CRM, ERP, HRM – maar in termen van een platform. Dit platformdenken vergt krachtig leiderschap vanuit de top van organisaties. Het is noodzakelijk om niet iedere uitzondering te willen automatiseren, maar zaken terug te brengen tot de standaard waar dat mogelijk is 

Opnieuw uitdrukken van processen in software

Bij de platformgedachte gaat het niet zozeer om het vervangen van bepaalde software, maar om een organisatieverandering; om het opnieuw uitdrukken van processen in software. Dat kan nieuwe, maar ook bestaande software zijn. Het grote verschil met de oude aanpak is dat de aandacht verschuift van de applicaties naar de end-to-end processen. Je maakt daarbij heldere keuzes in welke processen niet onderscheidend zijn ten opzichte van de concurrentie, en je dus kunt vertrouwen op best practises in enterprise applicaties zoals ERP of CRM. Ook sta je stil op welke vlakken je uniek bent. Die unieke processen ondersteun je vervolgens met maatwerk.  

Toon lef

De meeste CIO’s onderschrijven deze theorie, maar de praktijk is vaak weerbarstig. Iedere afdeling denkt van zichzelf graag dat ze bijzonder zijn en dat ze niet uit de voeten kunnen met standaardsoftware. De werkelijkheid is dat de meeste ‘unieke processen’ helemaal niet zo efficiënt zijn. Ze zijn in de loop der jaren ontstaan en mensen zijn eraan gewend geraakt. Zie deze ‘gewoontedieren’ die we als mens nu eenmaal zijn, maar eens enthousiast te maken voor een geheel nieuwe werkwijze. Dit is de belangrijkste reden waarom organisaties vaak lang blijven vasthouden aan hun traditionele, applicatiegerichte werkwijze, ondanks het feit dat ze eigenlijk wel beter weten. Veranderen vraagt om lef en krachtig leiderschap. 

Whitepaper | Enterprise Applications

Whitepaper Enterprise Applications

Durf jij de stap te zetten naar een andere aanpak? Wil je graag weten welke stappen je daarbij moet zetten en hoe anderen het hebben aangepakt? Lees dan de whitepaper ‘Enterprise applications: van solution denken naar platformdenken’.

Aanmelden voor de nieuwsbrief van Conclusion

ALTIJD UP-TO-DATE

Met onze maandelijkse nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van relevant Conclusion-nieuws, interessante businesscases en de laatste trends van onze experts. Eenvoudig in je mailbox. Dat wil je niet missen.