Waarom is het bouwen van een digital twin zo complex?
Je wilt bij het bouwen van digital twin gebruikmaken van zo compleet mogelijke datasets. Dat betekent dat de data afkomstig kan zijn uit honderden verschillende bronnen, die vaak iedere paar seconden een status doorgeven. Het gaat al snel om miljoenen berichten per dag. Daarnaast maak je gebruik van historische data, wat soms neerkomt op miljarden datapunten die geanalyseerd moeten worden.
De data die je gebruikt hebben allemaal een andere structuur. Dat betekent dat ze eerst vertaald moeten worden naar een standaard. Vervolgens moet de datakwaliteit worden gecontroleerd, want die laat regelmatig te wensen over. Ook moet er vaak een interpretatieslag overheen om te begrijpen in welke context bepaalde data zijn verzameld en te bepalen of die data niet of misschien juist wel meegenomen moeten worden in je model.
Om het behapbaar te houden is het vaak eenvoudiger om te werken met verschillende modellen naast elkaar. In plaats van één digital twin van bijvoorbeeld een treinstation gebruik je dan een model voor de reizigersstromen, voor het indoor klimaat, voor het energiegebruik et cetera. Ieder model heeft zijn eigen doel: optimalisatie van comfort, van veiligheid, van duurzaamheid, van winst, en ga zo maar door.
Praktijkcase: Digital twin van Centraal Station Utrecht
AMIS Conclusion leverde expertise voor een project van de NS Stations voor het ontwikkelen van een digital twin van Station Utrecht Centraal. Doel van deze digital twin is het verhogen van de veiligheid, het voorkomen van defecten aan assets zoals liften en roltrappen, en het verbeteren van het reizigerscomfort.
Om de digital twin te bouwen heeft AMIS Conclusion samen met het team van NS Stations IT datastromen ontsloten die realtime de status van een groot aantal objecten op de stations levert. Zo wordt de status van liften, roltrappen, passagiersstromen en energiegebruik geïntegreerd in dit 3D model. In totaal bestaat het model uit maar liefst 20 miljard fijnmazige LIDAR datapunten en 540 hoge resolutie dronebeelden. Samen met de realtime data is dit verwerkt tot meerdere modellen die worden gebruikt om realtime de situatie op het station weer te geven en om scenario’s te simuleren. Dit biedt stationmanagers handvatten om onderhoud op liften en roltrappen zo te plannen dat de impact op reizigersstromen minimaal is. Of om ongewenst gedrag van reizigers sneller te detecteren en in te grijpen bij panieksituaties. Ook is het doel om meer inzicht te krijgen in energiegebruik en -verspilling en piekbelasting, zodat de CO2-impact kan worden gereduceerd.