Wat maakt data mesh zo complex?
Het allerlastigste onderdeel van zo’n decentrale aanpak is dat je uiteraard wel naar het grotere geheel moet blijven kijken. Je hebt het dan over gedeelde datadefinities, governance, datamanagement en meer van dit soort taaie, maar voor consistent gebruik van data, essentiële onderwerpen. Technologie is zelden het struikelblok; iedereen ervan overtuigen dat ze volgens de gekozen governanceprincipes blijven werken is dat vaak wel.
Je zult gemeenschappelijke definities moeten maken, delen en beheren. Wat is bijvoorbeeld de definitie van een klant en welk (bron)systeem bepaalt dit? In een sales proces kan dit immers best anders zijn dan in het finance proces. Je zult ook moeten afspreken welk team eigenaar is van welke data en wat er allemaal bij dat eigenaarschap komt kijken. Hoe organiseer je dat de datakwaliteit op orde blijft? Hoe zorg je ervoor dat iedereen zich houdt aan de leverafspraken met betrekking tot data? Hoe hou je de dataketen in jouw organisatie integer?
Het mag duidelijk zijn dat je zo’n nieuwe manier van werken niet zo maar eventjes implementeert. Het is een veranderproces dat tijd nodig heeft en dat je continu moet blijven voeden. Anders is de kans groot dat je weliswaar heel succesvol snel een paar dataproducten oplevert die de eerste maand enthousiast worden gebruikt, maar dat de verandering niet beklijft en de kwaliteit en het hergebruik van data in jouw organisatie niet verbeteren.
Praktijkcase: Data mesh bij een telecomprovider
In vrijwel iedere organisatie neemt de vraag naar snel beschikbare en toepasbare inzichten (actionable insights) toe. Om deze vraag aan te kunnen, voerde een telecomprovider een fundamentele verandering door in de data-architectuur en het datamanagement. Hot ITem Conclusion hielp dit bedrijf bij de transformatie van een centrale data-afdeling naar gedistribueerde datadomeinen, op architectuur-, organisatorisch en technologisch niveau.