Digitaal is het middel, niet het doel
Wil je als bedrijf vooruit, dan zoek je automatisch ook naar oplossingen voor het beter inzetten van je mensen en middelen. Daar kun je de meeste vooruitgang boeken. In beide gevallen is de inzet van digitale middelen cruciaal om resultaat te boeken. Digitaal drijft de vooruitgang. De kunst is de juiste technologiemix en innovaties te bepalen. En dat in een wereld waar innovaties elkaar snel opvolgen.
IT-specialisten zijn gewend om met die verandering om te gaan, en hebben het vermogen om gestructureerd te analyseren: hoe werkt een bedrijf, hoe werkt een organisatie, hoe verlopen processen en hoe kan het stap voor stap beter. Je mag verwachten van IT-specialisten dat ze continu bezig zijn met de laatste technologische ontwikkelingen en de mogelijkheden die daarmee ontstaan voor organisaties.
De vertaalslag maken om waardevol te zijn
Dus als de krant of het journaal een technologie uitlicht, dan weet de specialist al een half jaar wat er speelt. En kan de kansen en uitdagingen uitleggen aan verschillende doelgroepen. Specialisten moeten begrijpen wat voor organisaties de grote uitdagingen zijn. De bruggenbouwer kijkt over specialismes heen en maakt de vertaalslag naar de business om waardevol te zijn.
Kijk naar AI. Dat is niet alleen groot in de zin van belangrijk, maar ook in de breedte van toepasbaarheid. Voor specialisten is AI niets nieuws, het is al decennia in ontwikkeling. Het heeft eind 2022 een enorme vlucht genomen door de komst van ChatGPT. Op die golf kunnen een heleboel andere vormen van AI ineens een doorstart maken, zoals Computer Vision in combinatie met IoT. AI wordt zo ineens interessant voor heel veel organisaties. Het vergt de juiste combinatie van experts om er concreet échte waarde uit te halen.
Mix van technologie, concept en organisatieproces
Technologie op zichzelf maakt niet het verschil. Het is de mix van technologie, concept en organisatieproces, toegepast op een bepaalde businessuitdaging, waarmee waarde kan ontstaan of een probleem opgelost. Net als één specialist ook niet het échte verschil maakt. Het is de combinatie van verschillende expertises die telt. Voeg daar een generalist aan toe die de vertaalslag naar de business en IT kan maken, en je hebt de formule voor een succesvolle digitale transformatie.