Wat is de Metaverse?
The Metaverse is een virtuele wereld, in 3D of als extensie van onze echte wereld, waar mensen interacteren via een virtuele of augmented ervaring. Het concept bestaat al veel langer, maar de vorm verandert nu snel en daarmee ook de toepassingsmogelijkheden.
Je kunt de Metaverse vergelijken met een digitale stad waar je op verschillende manieren kunt komen. In plaats van een auto, vliegtuig of trein gebruik je in de Metaverse transportmiddelen van Apple, Google, Meta of Microsoft. Eenmaal in de stad kun je van alles doen, zoals: werken, leren, een sportwedstrijd of concert bezoeken en winkelen. Voor de interactie tijdens zo’n ervaring gebruik je een digitaal device, zoals een smartphone, computer of VR-bril.
Er zullen steeds meer digitale werelden ontstaan, die je los van elkaar kunt betreden, maar die soms ook met elkaar verbonden zijn. Een aantal van die werelden gebruik je nu al, zonder dat je er erg in hebt, zoals een head-up display in je auto of een app waarin je je nieuwe keuken of badkamer in 3D kunt bewonderen.
Wat zijn de voordelen van de Metaverse?
Wat de Metaverse onderscheidt van andere manieren van digitale informatieoverdracht zijn de ervaring en beleving. Waar je bij een gewone videocall je gesprekspartner nooit recht in de ogen kunt kijken (je kijkt ofwel naar de camera en dan ervaart de ander dat als recht in de ogen kijken, of je kijkt naar iemands ogen en dan lijkt het voor de ander alsof je naast hem kijkt), krijg je in de Metaverse een ‘real life experience’. Afhankelijk van het gebruikte device is die ervaring meer of minder overweldigend. Je kunt bijvoorbeeld een nieuw te bouwen fabriek in 3D weergeven op een computerscherm, maar je kunt ook een VR-bril opzetten, waardoor het lijkt alsof je echt door de fabriek heen loopt. Door de intensiteit van die ervaring beklijft de informatie beter en zie je sneller hoe dingen met elkaar samenhangen.
Vanwege deze kenmerken is de Metaverse is bij uitstek geschikt voor het opleiden van mensen in een omgeving waar je niet zo makkelijk ervaring kunt opdoen; of het nu gaat om het trainen van een chirurg of van een engineer die windturbines onderhoudt. En ook voor marketingtoepassingen leent de technologie zich goed. Denk bijvoorbeeld aan een projectie van je nieuwe auto op je eigen oprit en in je eigen garage, zodat je als klant meer gevoel krijgt bij de ruimte die overblijft voor je fiets. De grote gamechanger in B2C zal een AR- of VR-bril zijn die eruitziet als een gewone bril en die hetzelfde draaggemak biedt.