Kosten zijn er in twee soorten: investeringen die opbrengsten genereren. En kosten die grotere kosten voorkomen, zoals (het wegwerken van achterstallig) onderhoud. Voor de eerste categorie is gezamenlijk optrekken met de business cruciaal, aangezien deze investeringen in lijn moeten zijn met de bedrijfsstrategie. Bij de tweede categorie moet IT het voortouw nemen.
De onderhoudskosten zijn eenvoudig te budgetteren. Maak een overzicht van alle hard- en software in je organisatie, voorzien van de datum waarop hard- en software uiterlijk wanneer vervangen moet worden omdat de leverancier het dan niet meer ondersteunt (ofwel: life cycle management). Dit overzicht fungeert als een technology roadmap, die duidelijk maakt welke investeringen op welke momenten nodig zijn. Geef aan welke businessdoelen met de modernisering van de desbetreffende OT-onderdelen worden bereikt, zodat het C-level een duidelijke afweging kan maken tussen kosten en opbrengsten.
Achterstallig onderhoud kan in de papieren lopen. Daarvoor lijkt niet altijd een businesscase aanwezig, maar dat is niet waar. Want door te blijven werken met verouderde systemen verhoog je het risico om gehackt te worden exponentieel. Zet de kosten van stilstand en imagoschade af tegen de benodigde investeringen. Dan zal vaak snel blijken dat die investering de moeite waard is.