Bij een update beginnen we allereerst met een risico-impact analyse. Veranderingen (changes) dienen te allen tijde uitgevoerd te worden zonder klant impact. Is klant impact onvermijdelijk en de change noodzakelijk? Dan wordt er met de NS een nachtelijk tijdslot afgestemd waarin wij de klus zo snel mogelijk kunnen klaren. Zo blijft de impact op de diensten minimaal en kan de NS weer snel gebruik maken van alle reisinformatie applicaties.
Gaat dit er overal zo aan toe? Nee. Bij mijn vorige werkgever werkten we niet zo. Changes werden doorgevoerd zonder besef van de impact of risico’s. Het gevolg? Veel problemen en een ontevreden klant. Door juist vooraf na te denken over de impact en risico’s voorkom je een hoop problemen en kun je proactief inspelen op de te verwachten impact. Men zegt niet voor niets: ‘een goed begin is het halve werk’.
Naast functionaliteit en onderhoud houden we ons ook bezig met innovaties. Je moet als Mission Critical IT continu meegaan met de tijd en je bezighouden met de toekomst. Waar gaat de techniek heen en wat zijn de veranderingen in de markt? Zonder innovaties verouderen systemen snel, waardoor beschikbaarheid in het geding kan komen. Ons motto is daarom ook: ‘In control today, innovate for tomorrow’.