Digitale transformatie: maak de juiste afwegingen in het make-or-buy vraagstuk

Waar de directie jarenlang geen interesse had voor IT, is de situatie nu omgedraaid. Het is de board die IT pusht om vaart te maken met de digitale transformatie. En ja, IT wil ook wel. Maar ze worstelen ook met enkele uitdagingen. In de eerste plaatst met het budget, zo blijkt uit onderzoek van Markteffect onder IT-ers.

2 juni 2022   |   Blog   |   Door: Jochem van Lierop

Deel

Digitale transformatie: make or buy?

Onhoudbare werkdruk op IT-afdelingen

Dat IT-ers het beschikbare budget als nummer 1 prioriteit noemen is niet vreemd, want keer op keer blijkt dat de benodigde investeringen voor het uitfaseren van legacy en het beschikbaar maken van data veel te laag wordt ingeschat. Ook de beschikbare tijd noemt IT als uitdaging. En ook dat is niet vreemd, want vacatures staan langer open dan ooit tevoren. Tegelijkertijd groeit de hoeveelheid werk die verricht moet worden door de haast die organisaties willen maken met hun digitale transformatie. Het leidt tot een onhoudbare werkdruk.

Hoe kies je tussen zelf doen of uitbesteden?

Onder deze druk verwacht de directie dat IT haast maakt met het uitfaseren van legacy en het introduceren van een platform om een datadriven strategie te faciliteren. Iedereen snapt dat hier heldere keuzes moeten worden gemaakt tussen make or buy: wat doe je zelf, wat besteed je uit? Juist op dat vlak worden vaak de verkeerde beslissingen genomen. Natuurlijk, iedere IT-er snapt de gedachte dat je datgene wat kant-en-klaar te koop is in de markt niet zelf moet ontwikkelen. De business heeft echter altijd wel een paar specifieke wensen waar je niet in kunt voorzien met een standaardoplossing. Dan komt IT al snel in de verleiding om zelf iets te gaan bouwen: een eigen containerplatform, een integratieplatform, een dataplatform, een maatwerkapplicatie.

Koop lagere lagen van de stack in

De vuistregel die je als IT bij de make-or-buy beslissing in ieder geval kunt hanteren is: ieder bedrijf wordt een IT-bedrijf. Jij bevindt je dus niet in een uitzonderlijke situatie, al jouw concurrenten zijn met dezelfde ontwikkeling bezig. Dat betekent dat veel zaken waarin je misschien denkt bijzonder te zijn, in werkelijkheid helemaal niet onderscheidend zijn. Een containerplatform is voor geen enkel bedrijf core business, behalve voor IT-dienstverleners die andere bedrijven helpen bij hun digitale transformatie. Hetzelfde geldt voor een Hybrid Integration Platform. Ook dat is functionaliteit die kant-en-klaar in de markt beschikbaar is en waarin een IT-afdeling zelf geen energie hoeft te steken.

Kies hooguit bij software voor maatwerk

Waar zou IT dan wel tijd aan moeten besteden? Aan die dingen waarin het eigen bedrijf écht onderscheidend is. Dat zit toch vooral aan de applicatiekant. Daar kun je met maatwerk het verschil maken. Voor alle andere lagen in het OSI-model geldt: zoek een partner die vaker met dit bijltje heeft gehakt. Daarmee bespaar je tijd én geld. Zo kom je eindelijk toe aan die uitdagingen waar het écht om zou moeten draaien: het transformeren van je IT-landschap door data-uitwisseling tussen applicaties optimaal te faciliteren en legacy uit te faseren.

Meer weten?

IT voor Business ApplicationsNieuws & blogsOnze expertisesOnze cases