Inmiddels draait de omgeving al een jaar stabiel op de AWS-cloud. De belangrijkste vrucht die Royal FloraHolland daarvan plukt, is een veel betere continuïteit van de businessprocessen. “De stabiliteit is enorm verbeterd”, zegt Theelen. Tot en met het derde kwartaal van 2020 is het aantal majeure verstoringen met 69 procent afgenomen. Dit komt mede door de cloud migratie.
Daarnaast is de basis gelegd voor een moderne omgeving. “We zijn op deze omgeving in staat om verder te innoveren, om software te ontwikkelen die volledig nieuwe processen gaat ondersteunen.” Zo wordt continuous integration en continuous development (CI/CD) geïntroduceerd. Daardoor kunnen softwareverbeteringen in veel kleinere stappen worden doorgevoerd.
Nu breekt de fase aan waarin Royal FloraHolland ook kostenvoordelen kan gaan behalen, zegt Maas. “Bij applicaties maken we soms de keus om ze ’s nachts of in het weekend uit te zetten. Ook hebben we met tagging bereikt dat we nu per organisatieonderdeel en zelfs per applicatie kunnen zien hoe hoog de kosten zijn. Dat hogere kostenbewustzijn leidt ondertussen ook tot een kostenverlaging, omdat we nu als ICT-afdeling gericht met businessunits in gesprek zijn over hun verbruik.”
De volgende stap is om de legacysoftware die niet cloud-native is te vernieuwen, zodat die wel volledig geschikt is om in de cloud te draaien. “Softwarevernieuwing hangt samen met procesvernieuwing. Dat is dus meer dan alleen een IT-project. Doel is om het hele bedrijfsmodel compleet te vernieuwen en te ondersteunen met moderne software”, zegt Theelen.
Daarnaast heeft het project veel invloed gehad op de mindset van de medewerkers van Royal FloraHolland. “Het is niet alleen een transformatie in processen en werkwijzen, maar vooral een transformatie in onze manier van denken. We hebben natuurlijk een grote historie, maar we hebben een belangrijke basis gelegd voor de verdere vernieuwing van het bedrijfsmodel.”