Samen het verschil maken is zoveel leuker

Zeg je Conclusion MBS, dan zeg je experts op het gebied van Microsoft Dynamics 365. Toch noemt de organisatie zichzelf geen IT-dienstverlener, maar IT-partner. De samenwerking met klanten eindigt namelijk niet na de livegang. Sterker nog, dan begínt de samenwerking pas. Een partnership voor de lange termijn, dat is waar medewerkers naar streven. Dan kunnen ze samen het verschil maken en de gezamenlijke ambitie en groei centraal stellen. Hoe realiseren ze dit? En wat betekent dit in de praktijk? Jan-Douwe Jilderda (directeur) en Bart Meijer (accountmanager) vertellen hoe zij invulling geven aan partnerships met klanten.

19 juli 2022   |   Publicatie   |   Door: Conclusion MBS

Deel

Samen het verschil maken is zoveel leuker

Gezamenlijke ambitie en groei

Samen het verschil maken is zoveel leuker. Dat is de missie van Conclusion MBS. Dat is wat de kleine honderd medewerkers elke dag doen. Samen sijpelt door in alles wat Conclusion MBS doet. Jan-Douwe legt het uit: “We implementeren geen systeem, we lossen businessvraagstukken op. Dat kunnen we alleen als we het sámen met de klant doen. Voor zo’n project is namelijk niet alleen kennis van IT nodig – wat wij hebben –, maar ook kennis van de specifieke processen bij onze opdrachtgevers. En die kennis heeft de klant. Door die twee componenten samen te brengen, werken we aan gezamenlijke ambitie en groei.”

Tweerichtingsverkeer

In de relatie die Conclusion MBS met klanten heeft, is er sprake van tweerichtingsverkeer. Van werken mét de klant in plaats van vóór de klant. Naast samenwerken staan co-creatie en samen waarde creëren centraal in deze business-for-business (B4B)-aanpak. “We zijn een team dat bestaat uit allemaal ondernemende mensen”, vertelt Bart. “Iedereen is bereid om een stapje extra te zetten. Om mee te denken in oplossingen als de klant met een vraag komt. Bijvoorbeeld over de voordelen van de cloud of Dynamics 365, maar ook over het uitstippelen van een datastrategie of het leveren van managed services na livegang ven een project. Zulke vragen komen vaak aan bod in het regelmatige contact dat we met klanten hebben na de livegang. Daarin denken we proactief mee over de businessprocessen en wensen richting de toekomst. We onderzoeken hoe we de klant verder kunnen helpen en hoe we de samenwerking kunnen verbeteren.”

Als één familie staan we sterk en daar plukken onze klanten de vruchten van.

Bart Meijer, Account Manager, Conclusion MBS

Conclusion-familie

Wat voor klanten ontzettend waardevol is, is het Conclusion-ecosysteem met meer dan 25 expertbedrijven waar Conclusion MBS onderdeel van is. Elk bedrijf is IT- en business georiënteerd en autoriteit in zijn vakgebied. De bedrijven vullen elkaar aan in hun dienstverlening, waardoor klanten altijd de beste fit krijgen voor hun vraag. “Als klanten met een vraagstuk komen waar wij niet bij kunnen helpen, kunnen we heel makkelijk hulp van collega’s uit een ander Conclusion-label inschakelen”, vertelt Bart. “Als één familie staan we sterk en daar plukken onze klanten de vruchten van. Een voorbeeld hiervan is de samenwerking met 4NG binnen het Conclusion-ecosysteem om voor een wereldspeler en leverancier van professioneel elektrisch gereedschap, een customer portal op te zetten. In deze customer portal kunnen dealers informatie vinden over orders, facturen, onderdelen, prijzen en productinformatie.”

“Als de fit niet te vinden is binnen het ecosysteem, werken we samen met andere partners”, gaat Bart verder. “Dit doen we ook om onze eigen dienstverlening aan te vullen of te verbeteren. Zo hebben we een samenwerking met Companial, een netwerk van Microsoft-partners, zodat onze klanten zelf Microsoft-licenties kunnen bestellen en inzicht hebben in het bestaande licentie-overzicht.”

We werken immers aan gezamenlijke ambitie en groei, daar hoort ook bij dat je eerlijk bent naar de klant vanuit je expertise.

Jan-Douwe Jilderda, Directeur Conclusion MBS

Samen plezier maken

Niet alleen ‘samen’ staat centraal in partnerships met klanten, ook plezier maken is belangrijk. “Onze interne cultuur bepaalt hoe we als collega’s met elkaar omgaan, maar ook hoe we samenwerken met klanten”, legt Jan-Douwe uit. “Plezier maken in alles wat we doen, vinden we erg belangrijk. Daarnaast zijn we ook eigenzinnig. We durven terug te duwen. Daarmee bedoel ik dat we het klanten gerust zeggen als ze een stap in volwassenheid moeten zetten op een bepaald vlak, voordat wij ze verder kunnen helpen. Eigenzinnig zijn betekent ook dat we ‘nee’ durven zeggen. ‘U vraagt, wij draaien’, daar doen wij niet aan. We werken immers aan gezamenlijke ambitie en groei, daar hoort ook bij dat je eerlijk bent naar de klant vanuit je expertise. Dat is op dat moment misschien minder leuk, maar komt het eindresultaat wel ten goede. Dat we eigenzinnig zijn, betekent overigens niet dat we niet open staan voor nieuwe ideeën. Als iemand meer expertise heeft, dan leren we daar graag van.”

“Nu klinkt het allemaal erg serieus”, vult Bart aan, “maar we houden ook echt van plezier maken. We vinden het belangrijk dat we het leuk hebben met elkaar. Dat we hard werken, maar dat er ook tijd is voor een grapje. Als het nodig is werken we ’s avonds of in het weekend door om een deadline te halen, maar dan drinken we ook samen met de klant een biertje als dat gelukt is. We doen het immers samen, dus ook het succes vieren we samen.”

Medewerkers staan centraal

Eén ding heeft Conclusion MBS in de smiezen, en dat is dat het om mensen draait. “Achter iedere klant zit een persoon, en achter iedere functie zit een mens”, aldus Jan-Douwe. “En achter Conclusion MBS zitten een kleine honderd medewerkers. Die medewerkers staan bij ons centraal. Dat klinkt gek, want je zou zeggen dat je tevreden klanten wil. Dat willen we zeker, maar het zijn de medewerkers die daarvoor zorgen. En daarom zorgen wij in de eerste plaats goed voor onze medewerkers. Wat klanten hiervan merken, is dat MBS’ers actief de samenwerking opzoeken met de mensen bij de klant. Het is niet zo dat wij iets doen en dat de klant iets ontvangt. Nee, samen vormen we een team. Dan kom je op gelijke voet te staan en kun je bouwen aan partnership. En als er dan grote beslissingen gemaakt moeten worden, dan nemen we die beslissingen samen. Want als we het al jaren samendoen, dan is er vertrouwen en de wens om die samenwerking voort te zetten. Daar zorgen onze medewerkers uiteindelijk voor en dat is waar we het voor doen.”