Onze bedrijfscultuur: het DNA van Conclusion MBS

Een bedrijfscultuur vormt mijns inziens de kern van het succes van een organisatie. Het legt de basis voor toekomstige groei. Bij Conclusion MBS streven we naar een cultuur die niet alleen resultaten levert, maar ook zorgt voor een plek waar iedereen zich thuis voelt en zichzelf kan zijn. Daar hebben we flink in geïnvesteerd. Onder andere door middel van verschillende workshops, die we vervolgens hebben vertaald naar een merkrapport. Daarin staat gedetailleerd beschreven waar we als organisatie voor staan, welke normen en waarden daarbij ten grondslag liggen en hoe we dat in praktijk vormgeven. Zodat onze cultuur niet iets is dat wordt opgelegd, maar daadwerkelijk wordt doorleefd door de gehele organisatie. Want alleen dan kun je écht spreken van een bedrijfscultuur. Ik licht graag de vijf elementen uit die de basis vormen voor het DNA van onze organisatie.

18 juli 2024   |   Blog   |   Door: Jan-Douwe Jilderda

Deel

Conclusion MBS collega's overleg

1) Eigenzinnigheid

MBS’ers zijn echte no-nonsense mensen. We weten waar we het over hebben en daardoor durven we buiten de lijntjes te kleuren. Tegelijkertijd deinzen we er ook niet voor terug om ‘nee’ te zeggen als we ergens niet achter staan. Want openheid en eerlijkheid vinden we heel belangrijk. Dat geldt zowel voor onze interne cultuur als in onze relaties met klanten. Vanzelfsprekend gebeurt dit altijd met respect voor de ander. We waarderen ieders kennis en kunde en gaan daar integer en professioneel mee om. Eigenzinnig wil daarom ook niet zeggen eigenwijs. Heeft iemand een beter idee? Dan staan we daar altijd voor open. Bovendien krijg je ook de vrijheid om ideeën uit te voeren, daar leren we immers weer van. Want onszelf én klanten blijven uitdagen is ook iets wat we graag doen. Zo houd je elkaar scherp. 

2) Grensverleggend

In het verlengde daarvan zijn we dan ook nooit uitgeleerd. We streven er continu naar om te verbeteren en te innoveren. Kom je bij ons in dienst, dan bepaal je zelf je ontwikkeling. Iedereen heeft een buddy waarmee je samen kijkt naar waar je nu staat en waar je heen zou willen. Of je nu consultant wilt blijven of projectleider wilt worden, de sky is the limit. Uiteraard hebben we tools om doelen vast te leggen en is er altijd ruimte voor trainingen, zowel op het gebied van hard skills als soft skills. Ons uitgangspunt is dat je het goed doet, daardoor hoef je aan het eind van het jaar geen evaluatie te doen. We houden dan ook geen formele beoordelingsgesprekken, maar hebben door het jaar heen check-ins en pit stops. Dit zijn informele en open gesprekken waarin je met elkaar de huidige stand van zaken en toekomstplannen bespreekt. 

Of je nu consultant wilt blijven of projectleider wilt worden, de sky is the limit.

Jan-Douwe Jilderda, Directeur Conclusion MBS

3) Verbondenheid

Bij Conclusion MBS doen we het altijd samen. Want samen het verschil maken is zoveel leuker. We geloven dat het, ook in de ICT, altijd om mensen gaat en dat het beste resultaat bereikt wordt door middel van samenwerking. Daarom streven we naar een familiegevoel binnen onze organisatie. Dit stralen we ook actief uit vanaf het moment dat mensen bij ons komen solliciteren. Onze sollicitatieprocedure is vooral gericht op persoonlijke interactie. Kandidaten krijgen de kans om met verschillende mensen uit het team te spreken en de dynamiek van onze open werkruimte te ervaren. Dit zorgt ervoor dat nieuwe medewerkers zich snel thuis voelen en integreren in onze cultuur. Maar ook met onze klanten zoeken we altijd naar verbinding. We gaan uit van gelijkwaardige relaties. We werken niet voor onze klanten, maar altijd met ze.

We werken niet voor onze klanten, maar altijd met ze.

Jan-Douwe Jilderda, Directeur Conclusion MBS

4) Plezier

In die samenwerking staat tegelijkertijd een andere belangrijke kernwaarde centraal: plezier. Op de werkvloer, maar ook daarbuiten. Menselijkheid en een prettige werksfeer staan bij ons voorop. Natuurlijk wordt er hard gewerkt, maar er is ook altijd ruimte voor een grapje. We proberen onszelf daarbij niet te serieus te nemen. Bij ons is iedereen gelijk en we geloven niet in hiërarchie. Dat zie je ook terug bij ons op de werkvloer, waar niemand een eigen kantoor heeft. Daarmee willen we toegankelijkheid uitstralen. Om plezier actief te stimuleren, organiseren we diverse activiteiten. Zowel tijdens als buiten werktijd, waar iedereen aan mee kan doen. Dit bevordert niet alleen de teamgeest, maar versterkt ook de vriendschappen binnen de organisatie. Een belangrijke factor voor betrokkenheid op de werkvloer.

5) Uniek

Tot slot geloven we bij Conclusion MBS dat onze kracht ligt in onze verschillen. Al onze mensen brengen een bijzondere, unieke persoonlijkheid mee die gekoesterd moet worden. Want juist die diversiteit zorgt voor het beste resultaat. Ik ben er dan ook trots op dat Conclusion MBS bestaat uit een gemixt gezelschap. Zo hebben we momenteel medewerkers uit maar liefst negen verschillende landen in dienst. Op onze werkvloer kom je dus een mooie mix aan culturen en talen tegen. Dat belemmert ons niet, maar maakt ons sterker. We vinden het belangrijk dat al onze medewerkers werken in een veilige en fijne omgeving. Als organisatie zijn we bewust dat we hier aandacht aan moeten besteden. Daarom investeren we in het creëren van bewustzijn over diverse onderwerpen. Denk hierbij aan (on)gepaste communicatie, psychosociale arbeidsbelasting en discriminatie in de breedste zin van het woord. Allemaal om de onderlinge balans zo goed en gezond mogelijk te houden.

Al onze mensen brengen een bijzondere, unieke persoonlijkheid mee die gekoesterd moet worden.

Jan-Douwe Jilderda, Directeur Conclusion MBS

Cultuur is een gezamenlijke inspanning

Onze bedrijfscultuur is niet zomaar ontstaan; het is het resultaat van gezamenlijke inspanningen en gedeelde waarden. Het is de reden waarom we succesvolle en langdurige relaties hebben met klanten, die ons kiezen om onze kritische en eerlijke houding en een oprecht partnership. We maken tijd voor elkaar, helpen elkaar en blijven altijd zoeken naar mogelijkheden om onszelf te verbeteren. Ik ben er heel scherp op dat onze kernwaarden altijd de basis vormen van hetgeen we als organisatie doen. Nu én in de toekomst. Ik streef ernaar om onze cultuur zoals hij is te behouden, ook als we als organisatie blijven groeien. Onze cultuur is immers hetgeen wat mensen aantrekt én bij ons houdt. En daarmee vormt het ons bestaansrecht als organisatie.

Dit blog is eerder verschenen op Linkedin.