Trouw Nutrition en Conclusion Low Code Company lanceren Native App om het bedrijfsresultaat veehouders te verbeteren

Steeds meer melkveehouders maken gebruik van apps. Niet verwonderlijk, want apps blijken steeds vaker van toegevoegde waarde te zijn voor het verbeteren van het bedrijfsresultaat. Trouw Nutrition is binnen de branche een internationaal toonaangevende speler in soortspecifieke voeroplossingen. Met voedingsconcepten, producten en kennis bieden zij de beste nutritionele oplossingen. Naast het leveren van voeding, ontwikkelde Trouw Nutrition in samenwerking met Conclusion Low Code Company een praktische app voor het boerenbedrijf: de FarmProfit App. De eerste ervaringen met de app zijn veelbelovend. Vooral het voorspellen van je eigen bedrijfsinkomsten maakt de app eenvoudig. 

Klant

Trouw Nutrition

Markt

Retail, Voedsel & Agri

Thema

Fit for purpose software

Publicatiedatum

24 december 2021

Mendix Farmprofit app Trouw Nutrion en Conclusion Low Code Company

Feeding the future bestaansreden Trouw Nutrition

Trouw Nutrition wil zoveel mogelijk dieren goed voeden. Dat geldt niet alleen voor de boerderijdieren maar ook voor de hele keten die voorafgaat aan het voeden. Alle dieren waar we mee samenleven verdienen de beste nutritie. Feeding the Future - is de bestaansreden van Trouw Nutrition. Deze purpose is gebaseerd op de realiteit dat de wereldbevolking snel groeiten daarmee groeit ook het aantal dieren, dat gevoed moeten worden.

Native app voor melkveehouders

Sinds kort helpt Trouw Nutrition de veehouder en mengvoerindustrie ook om de beste beslissingen te nemen door overzicht, inzicht én (vooruit)zicht te bieden in een app voor bedrijfsresultaat en 24/7 monitoring.

Melkveehouders, boerenbedrijven en andere professionals in de agrarische wereld halen hun zakelijke doelen eerder en beter als ze toegang hebben tot eigen data, kennis en dus levensdagproductie per koe.

FarmProfit app

Kernbehoefte eindgebruiker centraal in gebruiksvriendelijkheid app

Customer Experience is key binnen marketing, productontwikkeling en technologie adoptie. De adoptie en toegenomen gebruik van de app door de eindgebruikers, is een gevolg van de unieke samenwerking tussen Trouw Nutrition en Conclusion Low Code Company.

Op basis van de gegeven input, vroegen de consultants van Conclusion Low Code Company sterk door naar de kern en behoefte van de eindgebruiker. De doelgroep werd getriggerd en kwamen op deze manier met suggesties voor de app. De veronderstelling van behoeftes, veranderingen in het dynamische gebruikersgedrag kon niet worden onderzocht, zonder door te vragen naar het commentaar van de doelgroep. Door deze bevindingen en de gedragsintenties mee te nemen in de ontwikkeling, is de app uiteindelijk een stuk visueler en gebruikersvriendelijker gemaakt.

Time-to-market: binnen een aanzienlijk korte termijn een MVP en live in appstore

De korte time-to-markt en het realiseren van de MVP in ongeveer 5 weken tijd is tevens bewonderenswaardig te noemen in het project. Mede door de samenwerking van het team en het tijdig opstellen van de app informatie, werd de app in korte tijd geaccepteerd in de appstore.

De eerste ervaringen met de app zijn veelbelovend

De FarmProfit App is onderdeel van het HealthyLife programma van Trouw Nutrition. Met behulp van dit programma worden melkveehouders uitgedaagd om op een proactieve manier de prestaties van hun melkveebedrijf duurzaam én winstgevend te verbeteren. “HealthyLife is een complete bedrijfsaanpak gericht op meer lactaties per melkkoe, dit onder andere door de juiste aanpak naar precisievoeren en meer aandacht voor het dier – en daarmee een kleinere ecologische voetafdruk- als uitgangspunt. We zetten alles op alles om de levensdagproductie per koe te vergroten”, licht portfoliomanager rundvee Henri ter Wijlen van Trouw Nutrition toe.

HealthyLife is een complete bedrijfsaanpak gericht op een kleinere ecologische voetafdruk- als uitgangspunt.

Henri ter Wijlen, portfoliomanager rundvee - Trouw Nutrition

Levensdagproductie verhogen

“In tegenstelling tot wat misschien vaak gedacht wordt, is het heel goed mogelijk om een boerderij duurzaam te runnen en tegelijkertijd een goed inkomen te genereren. Zeker ook op de lange termijn. Maar om die winstgevendheid te waarborgen, moet de levensdagproductie – de gemiddelde melkproductie per levensdag – wel worden verhoogd. Om inzicht te krijgen in wat daar precies voor nodig is, hebben we de FarmProfit App ontwikkeld”, vertelt Ter Wijlen.

“In tegenstelling tot wat misschien vaak gedacht wordt, is het heel goed mogelijk om een boerderij duurzaam te runnen en tegelijkertijd een goed inkomen te genereren.” vertelt Ter Wijlen.

Het is heel goed mogelijk om een boerderij duurzaam te runnen en tegelijkertijd een goed inkomen te genereren.

Henri ter Wijlen, portfoliomanager rundvee - Trouw Nutrition

Volledig toegespitst op je eigen bedrijfssituatie

“De FarmProfit App laat je in een paar tellen zien aan welke knoppen je moet draaien om je kalveren en melkkoeien een beter en gezonder resultaat te laten halen. Het unieke is, dat het volledig toegespitst is op je eigen bedrijfssituatie. In het startscherm voer je eerst je bedrijfsgegevens in. Denk hierbij aan het aantal melkkoeien en de gemiddelde melkproductie per jaar, maar ook aan je gemiddelde opfokkosten en melkprijs. Op basis van die gegevens rekent de FarmProfit App verschillende scenario’s voor je uit.”

Met vier specifieke parameters zien waar jouw bedrijf de meeste winst kan behalen

“De levensdagproductie van melkkoeien wordt voornamelijk beïnvloed door vier parameters. De eerste is de gemiddelde afkalfleeftijd van je vaarzen. De tweede is het vervangingspercentage. Tot slot heeft de dag waarop je koeien pieken in melkproductie invloed op het verdere verloop van de lactatie. Dit geldt ook voor vaarzen. Bij deze groep is het van belang hoe hoog de melkpiek is ten opzichte van de oudere kalfskoeien op het bedrijf. Door specifiek in te zoomen op deze vier parameters kan je zien waar op jouw bedrijf de meeste winst te behalen valt, met als uiteindelijke doel de levensdagproductie te verhogen”, legt Ter Wijlen uit.

Toekomstscenario’s rekenen winstgevend door en levert gemiddeld € 9.000,- op

“Door te spelen met deze vier sleutelvariabelen, kan je met de FarmProfit App verschillende toekomstscenario’s laten doorrekenen. Daarbij zie je per scenario hoe winstgevend dat is. Gerichte aanpassingen kunnen je daarbij zomaar € 1,- per 100 kg melk opleveren. Dat lijkt misschien weinig, maar op een gemiddeld melkveebedrijf is dat een bedrag van ruim € 9.000,- op jaarbasis.

Goud waard door inzicht in verbeteringen en directe impact op inkomsten

“We hebben de FarmProfit App bij een paar melkveebedrijven getest en het was echt opvallend hoe makkelijk je inzicht krijgt in het verbeteren van de winstgevendheid van een bedrijf. Je kan in één keer zien wat het aan nettoresultaat scheelt wanneer je bijvoorbeeld je gemiddelde afkalfleeftijd zou verlagen. Of welke impact minder uitval heeft op je inkomsten. Dat is natuurlijk goud waard”, stelt Ter Wijlen.

Alle randvoorwaarden voor succesvolle overgang naar lactatie

Ter Wijlen is dan ook duidelijk in zijn advies: “Deze app mag simpelweg niet ontbreken op je tablet of telefoon. Ik vind het echt een groot voordeel dat je kunt werken aan stabiele en voorspelbare bedrijfsresultaten. Dat helpt je als melkveehouder het maximale uit je veestapel te halen en biedt alle randvoorwaarden voor een succesvolle overgang van droogstand naar lactatie. Vanuit een gezonde bedrijfsvoering volgt vanzelf rendement. Tel maar uit!”

De FarmProfit App is onderdeel van de My TrouwNutrition App en onder die naam te vinden én te downloaden via de Google Play Store en App Store. Kijk voor meer informatie op www.healthylife.nl.

Bron:  Dit artikel is eerder gepubliceerd op veeteelt.nl

Dit project is een mooi voorbeeld van een echte teamprestatie. Alle informatie over de wensen en behoeften van de eindgebruikers was aanwezig in de hoofden van Trouw Nutrition medewerkers. Door de gezamenlijke interactieve workshops is het gelukt om dat op een georganiseerde manier bij elkaar te brengen. Deze waardevolle informatie werd vervolgens door ons geanalyseerd en vertaald naar een mobiele applicatie die direct waarde toevoegt voor de melkveehouders.

Koen van Wijk

Business Consultant, Conclusion Low Code Company

Koen van Wijk Conclusion Low Code Company

Meer weten over deze applicatie?

  • En wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen?
  • óf wil je meer weten over werken bij Low Code Company?

Bekijk meer cases

Conclusion Low Code Company ontwikkelt lunchapp voor Albron.

Mendix applicatie voor bedrijfsrestaurants Shift Happens - een mobiele app om lunchslots te reserveren

Onze vacatures

Er zijn op dit moment geen vacatures beschikbaar.

Met wie we trots samenwerken

Albron logo
Man logo png
Cosun Beet Company logo
ERIKS
orion managin complex fleets
ssh& hier wonen studenten logo
Mitros logo met witte achtergrond
Improve IT landscape

Conclusion in de retail, voedsel en agri

Retail, voedsel en agri is één van de markten waar we met het Conclusion ecosysteem écht impact maken. Ben je benieuwd naar onze gezamenlijke dienstverlening in retail, voedsel en agri?