Aanpak en oplossing
In de scanfase zijn de benodigde detectiealgoritmes vastgesteld en is cijfermatig inzicht verkregen in de aantallen, benodigde performance van het realtime-decisionsysteem en het besparingspotentieel van de oplossing.
Het RTD-systeem is in verschillende iteraties opgezet. Vanuit het telefoonnetwerk komen berichten binnen en deze worden verrijkt en tegen de ingestelde detectie-algoritmes aangehouden. Na detectie van een fraudegeval vindt een automatische blokkering plaats. Een blokkeringsverzoek wordt naar de interface gestuurd en voor rapportagedoeleinden redundant opgeslagen. Na automatische blokkering vindt ook automatische of handmatige deblokkering plaats.
Baten
Met het RTD-systeem is het nu mogelijk om ongewenst frauduleus belgedrag near-realtime te detecteren, beperken en rapporteren. Deze ‘added value’ wordt aangeboden als instrument in huidige klanttrajecten als onderscheidend vermogen. Daarnaast is de klanttevredenheid verbeterd door snelle tijdelijke blokkering van belverkeer. Binnen tientallen seconden is de beslisregel actief. Naast een kostenbesparing van meer dan 25 miljoen euro per jaar heeft dit project 5% omzetverhoging opgeleverd.