Er is nu sprake van inzicht op granulair niveau. Door inzicht in de details op het allerlaagste niveau is de voorspelbaarheid, snelheid en betrouwbaarheid van rapportages sterk verbeterd. Ad-hoc-vragen van interne en externe stakeholders kunnen snel worden beantwoord. Zo is de gemiddelde duur voor het vergaren van data teruggebracht van 2 dagen naar slechts een paar seconden.
Alle afdelingen maken gebruik van hetzelfde DWH waardoor er nu sprake is van één versie van de waarheid. Er zijn weinig correcties nodig omdat er vaker automatische checks plaatsvinden. Zo wordt bijvoorbeeld gekeken naar de juistheid van wijzigingen en is het controleren van de datakwaliteit nu geborgd in automatische controles. De doorlooptijd van maandelijkse verantwoording is zelfs teruggebracht van 21 dagen naar 1 dag. Hierbij is sprake van volledig geautomatiseerde rapportages die iedere dag om acht uur ’s morgens klaarstaan.
Door deze efficiencyslag heeft de bank geen separate rapportageafdeling nodig. Wel is er nu veel meer tijd beschikbaar voor het uitvoeren van analyses en het toevoegen van waarde en wordt de compliancy-druk niet langer als zodanig ervaren. Door de vernieuwde inzichten die het DWH mogelijk maakt, kan de bank klanten meer inzicht in hun portefeuille geven. Ook kunnen garant staande partijen op elk moment inzicht krijgen in de door hun gegarandeerde leningen. De bank kan haar organisatie nog beter besturen, nu zij dagelijks beschikt over actuele, kwalitatief hoogwaardige managementinformatie. Toezichthouders, accountants en klanten geven de Nederlandse Waterschapsbank complimenten voor deze verbeteringen.