Focus op de eindgebruiker
Richard: “Het ETZ richtte zich na de go live aanvankelijk terecht op het verhelpen van de grote problemen, zoals het verlagen van de foutmarge van het eigenlijke labwerk, die enigszins gestegen was na de introductie van Beaker. Er is keihard gewerkt om dit te verbeteren. Door die focus op grote zaken, stapelden de tickets met problemen van individuele eindgebruikers zich op. Vanuit mijn interimrol heb ik me met het functioneel beheerteam van ETZ vooral gericht op het aanbrengen van structuur in de manier van werken en het stroomlijnen van de hulpvragen. Dat geeft overzicht waardoor je de juiste prioriteiten kunt stellen. Zo ontstaat er meer ruimte om de openstaande tickets vlot te verwerken. En krijgen de eindgebruikers uit de operationele zorg de aandacht die zij verdienen, want ook zij moeten wennen aan het werken met een nieuw systeem. We zijn nu zo ver dat we zicht hebben op het eind van de stabilisatiefase, en het team bereidt zich voor op de komende optimalisatiefase. En dat wordt ook gezien door de collega’s in het lab. We reageren veel sneller op nieuwe meldingen. Ook zijn we meer in contact met de eindgebruikers dan een paar maanden geleden, omdat het nu past en vooral omdat we weer overzicht hebben.”
Goede basis
Naast het stroomlijnen van de manier van werken, ontdekte Richard ook dat er bij het ETZ veel inhoudelijke vragen speelden. “Dat is een lastig onderwerp, want inhoudelijke LIS-consultancy voor Beaker bestaat nog niet in Nederland. Er is simpelweg te weinig gebruikservaring. Furore’s uitgebreide kennis van de aanpalende zorginformatiesystemen als ChipSoft, Epic en Nexus, waarmee eindgebruikers labaanvragen doen en resultaten verwerken, is een hele goede basis om gebruikers te ondersteunen op het vlak van LIS. De eerste goede stappen hierin zijn nu gezet!"
Vacatures LIS
Vind jij IT-vraagstukken op het vlak van laboratoriuminformatiesystemen interessant? Bekijk dan snel onze vacatures.