Furore ondersteunt het ETZ bij Beaker-workflow

Toen Richard Hopmans ‘ja’ zei tegen de interim opdracht van het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis (ETZ) in Tilburg stapte hij de voor hem nieuwe wereld van Laboratorium Informatie Systemen (LIS) binnen.

10 januari 2023   |   Nieuws   |   Door: Furore Conclusion

Deel

Furore collega Richard Hopmans

Het ETZ benaderde Furore’s afdelingsmanager implementatiediensten (en Epic-expert!) na hun implementatie van de nieuwe Beaker-module, het LIS van Epic. Als eerste systeemgebruiker in Nederland stuitten zij tijdens de stabilisatiefase op strubbelingen die vroegen om externe ondersteuning. Furore had tot op dat moment nog geen ervaring met LIS-consultancy. Toch besloot Richard de uitdaging open minded aan te gaan. Dat leidde niet alleen tot een fijne samenwerking, maar ook tot nieuwe inzichten en kansen. 

Prettig verrast

De vraag van het ETZ of Richard zijn ervaring wilde inzetten om als interim manager meer structuur aan te brengen in de Beaker-workflow, was zo interessant dat een bezoek aan het laboratorium van EZT snel was gepland. Richard vertelt: “Ik was en ben nog steeds onder de indruk van de inrichting van de labafdeling, en vooral van de complexe ICT-architectuur. Tijdens mijn eerste bezoek kreeg ik een rondleiding door een ‘fabriekshal’ vol apparatuur. Gerobotiseerde track-and-tracesystemen die samples  via een lopende band vervoeren, analyzers die automatisch tests uitvoeren en resultaten versturen naar de aanvrager, en vervolgens terechtkomen in het patiëntendossier en -portaal. Daar komen weinig mensenhanden aan te pas. Die nieuwe omgeving maakte mij direct enthousiast, ik stond te popelen om mijn uitgebreide Epic-ervaring in te zetten. Vervolgens heb ik samen met de manager van het lab besproken hoe ik zoveel mogelijk meerwaarde kon leveren in dit project.

We reageren veel sneller op nieuwe meldingen. Ook zijn we meer in contact met de eindgebruikers, omdat we weer overzicht hebben.

Richard Hopmans, afdelingsmanager implementatiediensten
Focus op de eindgebruiker

Richard: “Het ETZ richtte zich na de go live aanvankelijk terecht op het verhelpen van de grote problemen, zoals het verlagen van de foutmarge van het eigenlijke labwerk, die enigszins gestegen was na de introductie van Beaker. Er is keihard gewerkt om dit te verbeteren. Door die focus op grote zaken, stapelden de tickets met problemen van individuele eindgebruikers zich op. Vanuit mijn interimrol heb ik me met het functioneel beheerteam van ETZ vooral gericht op het aanbrengen van structuur in de manier van werken en het stroomlijnen van de hulpvragen. Dat geeft overzicht waardoor je de juiste prioriteiten kunt stellen. Zo ontstaat er meer ruimte om de openstaande tickets vlot te verwerken. En krijgen de eindgebruikers uit de operationele zorg de aandacht die zij verdienen, want ook zij moeten wennen aan het werken met een nieuw systeem. We zijn nu zo ver dat we zicht hebben op het eind van de stabilisatiefase, en het team bereidt zich voor op de komende optimalisatiefase. En dat wordt ook gezien door de collega’s in het lab. We reageren veel sneller op nieuwe meldingen. Ook zijn we meer in contact met de eindgebruikers dan een paar maanden geleden, omdat het nu past en vooral omdat we weer overzicht hebben.”

Goede basis 

Naast het stroomlijnen van de manier van werken, ontdekte Richard ook dat er bij het ETZ veel inhoudelijke vragen speelden. “Dat is een lastig onderwerp, want inhoudelijke LIS-consultancy voor Beaker bestaat nog niet in Nederland. Er is simpelweg te weinig gebruikservaring. Furore’s uitgebreide kennis van de aanpalende zorginformatiesystemen als ChipSoft, Epic en Nexus, waarmee eindgebruikers labaanvragen doen en resultaten verwerken, is een hele goede basis om gebruikers te ondersteunen op het vlak van LIS. De eerste goede stappen hierin zijn nu gezet!"

Vacatures LIS

Vind jij IT-vraagstukken op het vlak van laboratoriuminformatiesystemen interessant? Bekijk dan snel onze vacatures.